493798

Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 15 februari 2025 - 20:43
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1018
Woonplaats 
Amsterdam
Omschrijving melding 
Waarom worden toestellen op weg naar de Kaagbaan dwars over de binnenstad geleid? Het is wat hoger dan de Oostbaan, maar het veroorzaakt toch veel overlast. Antwoord BAS: "Bedankt voor uw bericht en uw vraag. Dit is een procedure die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) toepast voor aankomend vliegverkeer vanuit noordoostelijke richtingen. Via luchthaven Schiphol wordt dit naderende vliegverkeer in de vorm van een lus opgelijnd voor de Kaagbaan (06). Zo komt dit vliegverkeer niet in conflict met overig vliegverkeer, zoals vertrekkend vliegverkeer vanaf de Buitenveldertbaan of de Polderbaan (36L). Realiserende etc. " Uit dit antwoord blijkt niet dat de LVNL ook maar enkele rekening houdt met de mate van overlast voor omwonenden. Het gebruik van drie banen is blijkbaar een gegeven en 'dus' kan 'gewoon' weer dwars over een dichtbevolkte stad worden gevolgen, volgens hun standaard. We wisten het al, maar dit is een van de vele voorbeelden van hoe Schiphol zich als buur opstelt. Op de website van 'Schiphol als buur' staat: 11 piekmomenten per dag verwacht, 07:00-07:40 (starten), 07:40-09:20 (landen), 09:20-11:00 (starten), 11:00-11:40 (landen), 11:40-13:00 (starten), 13:00-14:00 (landen), 14:00-15:20 (starten), 15:20-16:20 (landen), 16:20-17:40 (starten), 18:20-20:00 (landen), 20:40-22:10 (starten). Het woord 'piekmomenten' suggereert toch dat er ook momenten zijn zonder piek? Nee, dat is te simpel gedacht. Maar de hele dag is een groot 'piekmoment', alleen wordt er afwisselend meer gestart of gedaald. Een gotspe!