Datum en tijdstip start overlast 
woensdag 17 juli 2024 - 14:49
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1016
Woonplaats 
Amsterdam
Omschrijving melding 
OPEN BRIEF aan verantwoordelijke bestuurders van Schiphol. Schandalig, dat is wat er op dit moment gebeurd op Schiphol. Dat geldt in het algemeen voor het decennia lang overschrijden van de wettelijke regels en het niet-handhaven, zoals ook maart jongstleden door de rechtbank is geoordeeld. Schandalig is ook specifiek hoe op dit moment tegen eerder gemaakte afspraken en beloftes in honderdduizenden omwonenden met extra overlast te maken hebben door schofterig beleid van LVNL met betrekking tot de ILS werkzaamheden van de Zwanenburgbaan. Het is onacceptabel om omwonenden tegen de afspraken in hiermee op te zadelen. Het wordt gebracht als een voldongen feit, maar dat is het niet, het is een keuze. HIERONDER een set van oplossingen voor de problematiek, waarbij de pijn ook gelegd wordt daar waar die hoort, namelijk bij de luchtvaartsector. EEN. Tijdens de ILS werkzaamheden worden alle vluchten met een bezetting van minder dan 90% niet uitgevoerd, net zo lang tot de vliegbewegingen passen binnen de resterende capaciteit (het is namelijk belachelijk om mensen hier in de extra herrie te zetten voor een halfvol vliegtuig met overstappers). TWEE. Hiervoor is het mogelijk nodig om vluchten ook naar een ander moment van de dag te verplaatsen, zodat het totaal past binnen de capaciteit per minuut (in de praktijk zo schuiven dat alle vluchten op een dag nooit meer dan 1 startbaan en landingsbaan tegelijk nodig hebben). Als dat aansluitingen en schema’s door de war gooit, het zij zo. DRIE. Als bovenstaande onvoldoende is, worden alle vluchten met bestemmingen op minder dan 500km afgeschaft zolang als de ILS werkzaamheden lopen. VIER. Alle vluchten vanaf nu die boven de resterende capaciteit worden uitgevoerd (met of zonder bovenstaande maatregelen) en alle vluchten die tot nu toe (tegen de eerder gemaakte afspraken in) boven de resterende capaciteit zijn uitgevoerd, worden in de toekomst gesaldeerd volgens het 5x5 principe. Dat betekent dat elke vlucht teveel, 5 maal in mindering wordt gebracht op de afgegeven capaciteit, voor de komende 5 jaar. Hiermee komt er een echte prikkel voor de luchtvaart om zich aan afspraken te houden. Dus 10 duizend extra overlast gevende vluchten dit jaar, 50 duizend minder vluchten ten opzichten van anders, voor jaren 2025-2029. HET 5x5 PRINCIPE gaat vanaf nu gelden voor alle afspraken die gemaakt worden. Zie dit als een stok achter de deur. Een oprechte luchtvaart sector heeft hier geen enkele moeite mee, omdat ze zich sowieso netjes aan afspraken houden, zie het als een garantie die nooit aangeroepen hoeft te worden. Merk trouwens op dat bovenstaande is geschreven op basis van aantallen vluchten, niet op jaargemiddelde dB. Herrie is namelijk herrie, en uitstoot is uitstoot. Er zijn geen stille(re) en schone(re) vliegtuigen. Alleen vieze en minder vieze en lawaaierige en minder lawaaierige vliegtuigen.