Datum en tijdstip start overlast
maandag 15 april 2024 - 10:04
Oorzaak
Geluid
Postcode
2465
Woonplaats
Rijnsaterwoude
Omschrijving melding
Recorddaling CO2-uitstoot industrie, alleen stijging in LUCHTVAART.
Niet eerder daalde de CO2-uitstoot van grote industriebedrijven in Nederland zo sterk als vorig jaar, meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). De organisatie zag relatief de grootste afname in de energiesector. Daar werd in 2023 flink meer elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare bronnen in plaats van uit kolen. Maar niet alle oorzaken voor de daling zijn onverdeeld goed nieuws.
De uitstoot van 345 Nederlandse industrie- en energiebedrijven die onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) vallen ging met ruim 13 procent omlaag naar zo’n 58,9 miljoen ton CO2. Deze bedrijven stoten samen ongeveer de helft van de Nederlandse broeikasgassen uit. De daling was volgens de NEa onder meer het gevolg van de hoge prijzen van energie en grondstoffen in de eerste helft van het jaar. Dit leidde toen tot een lagere productie en daardoor minder uitstoot, bijvoorbeeld in de chemische industrie. Daarnaast lag de fabriek van Tata Steel een tijd stil door grootschalig onderhoud aan een van de hoogovens, wat de totale uitstoot ook omlaag hielp. Tata is namelijk de grootste vervuiler. Dat was ook dit jaar het geval, ondanks de tijdelijke sluiting. Het staalconcern was in zijn eentje goed voor ruim 4,5 miljoen ton uitstoot. Dat was wel minder dan een jaar eerder, toen Tata nog meer dan 5,8 miljoen ton CO2 uitstootte. De cijfers hebben in dat opzicht ‘meerdere gezichten’, zegt Mark Bressers, directeur-bestuurder NEA. ,,Het is heel positief dat een groot deel van de reductie behaald is door de inzet van meer hernieuwbare energie. Aan de andere kant is er in de industrie vooral minder geproduceerd en niet per se verduurzaamd. Daar is echt nog meer innovatie nodig om de CO2-uitstoot blijvend te verminderen.” De enige sector waar de emissies wel omhoog gingen, was de luchtvaart. Daar nam de uitstoot met 11 procent toe tot 2,6 miljoen ton CO2. Daarmee komen de cijfers weer in de buurt bij die uit 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. In dat jaar stootte de luchtvaart 2,9 miljoen ton CO2 uit. Het gaat hierbij alleen om de vluchten binnen de Europese Economische Ruimte (EER) van de maatschappijen die onder Nederlands toezicht vallen. De uitstoot is nog wel minder dan vóór de coronapandemie: in 2019 was die 2,9 miljoen ton CO2. De energiesector heeft nog altijd het grootste aandeel in de CO2-uitstoot, maar was vorig jaar ook goed voor de sterkste afname. Zo liepen de emissies in deze sector met 6,7 miljoen ton terug ten opzichte van 2022, goed voor meer dan twee derde van de totale daling. De NEa constateert dat de vier Nederlandse kolencentrales een relatief grote bijdrage hebben geleverd, met 4,6 miljoen ton minder CO2-uitstoot. ,,Deze daling is extra opvallend, omdat de eerdere wettelijke beperking van de inzet van elektriciteitsproductie uit kolen in 2023 niet gold”, stelt de NEa. Die beperking hield in dat kolencentrales op maximaal 35 procent van hun capaciteit mochten draaien. De maatregelen werden echter halverwege 2022 ingetrokken om de leveringszekerheid van energie te waarborgen. ,,De daling van de uitstoot komt dus niet door direct opgelegde productiebeperkingen, maar doordat duurzame bronnen een goedkopere optie waren voor producenten dan fossiele bronnen”, concludeert de NEa.