Datum en tijdstip start overlast 
woensdag 3 januari 2024 - 21:52
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2465
Woonplaats 
Rijnsaterwoude
Omschrijving melding 
RBV Journaal 18 Datum 30 december 2023 Uitgave 18 Zeer gewaardeerde donateur, medestander en bevriende organisatie van RBV, Op het moment dat we 2023 afsluiten en het nieuwe jaar 2024 inluiden, willen wij u graag nog even bijpraten. De tientjesactie Werkelijk fantastisch hoe u ons steunde. Wij deden een oproep aan al onze vijfduizend donateurs en medestanders om mee te doen met de tientjesactie. Deze oproep was nodig om ervoor te zorgen dat RBV financieel gezond de rechtszaak kan voeren. Die oproep herhaalden we nog eens om zo werkelijk iedereen te bereiken die door welke omstandigheden ook, het eerste bericht had gemist. U liet blijken dat u ook vindt dat alleen een gang naar de rechter een oplossing kan brengen, om burgers met wettelijke waarborgen te beschermen tegen herrie en vervuiling door het vele vliegverkeer. Want als het om onze gezondheid gaat, weten we dat we niet op de politiek hoeven te rekenen. U zorgde ervoor dat € 30.000 werd toegevoegd aan ons fonds. Een geweldig bedrag, om trots op te zijn. U gaf invulling aan onze slogan: “Alleen met uw hulp stoppen we de vliegtuigherrie van Schiphol”. Waarom Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder? Vanaf de zijlijn toekijken tot het moment waarop wij zelf de regie nemen De onophoudelijke hang naar groei van de luchthaven Schiphol heeft een kwalijke keerzijde, namelijk omwonenden worden blootgesteld aan ziekmakende luchtvaartherrie en vervuiling. In de loop der jaren zwellen de protesten tegen de luchthaven aan. Markant is het protest in de jaren '90 georganiseerd door Milieudefensie waarbij een protestbos werd aangelegd ‘Het Bulderbos’. De luchtvaart krijgt echter alle ruimte om verder te groeien en vindt dat de bedrijfssector van groot economisch belang is. De overheid wordt in die overtuiging meegenomen. Met die groeiplannen neemt ook het verzet toe. Talloze protestmarsen worden georganiseerd. Op 12 november j.l. nog; 85.000 mensen vroegen aandacht voor klimaat en gerechtvaardigheid. Maar al die protesten ten spijt, ze leiden er helaas niet toe dat omwonenden in de plannen voor de luchtvaart worden gehoord. Het economisch belang wordt steeds weer verkozen boven de gezondheid van de burgers. Zeker deed het ministerie van I&W in het verleden de bewoners beloftes. Maar iedereen nam die beloftes niet meer serieus want die werden toch niet nagekomen. Bewoners trekken steeds weer aan t kortste eind. Daarom zijn bewoners in de Schipholregio hun vertrouwen in de overheid kwijt. Cynisme komt ervoor in de plaats. Verwarring! Wel of geen krimp? En dan schrijft minister Harbers geschiedenis. Hij ziet dat het jarenlange gedogen van het overschrijden van de wettelijke normen voor geluid niet langer houdbaar is. En hij kondigt op 24 juni van dit jaar een geleidelijke krimp aan van de luchtvaart. Fel verzet volgt van de luchtvaartmaatschappijen KLM & IATA. In hoger beroep keurt de rechter de plannen voor krimp goed. Goed nieuws voor de omwonenden, maar dan komt er verzet uit onverwachte hoek. Onder druk van de Europese Commissie en het Amerikaanse ministerie van transport, stelt minister Harbers de plannen voor krimp uit. En weer worden de rechten van omwonenden opgeofferd. Omwonenden nemen zelf de regie Omwonenden willen niet langer aan de zijlijn staan en besluiten zelf initiatief te nemen om op te komen voor hun rechten; namelijk het wonen in een gezonde leefomgeving. En zo ontstaat de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), opgericht in 2020. RBV is blij dat op 15 november 2023, de rechter de uitspraak doet dat RBV ontvankelijk is en “een adequate spreekbuis is van de belanghebbenden”. Dus zet RBV de rechtszaak voort. WHO en URGENDA In 2018 stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nieuwe richtlijnen op, voor omgevingslawaai. Hinder van luchtvaart wordt in Nederland steeds duidelijker en WHO constateert ook de negatieve gezondheidsrisico’s door geluid. De WHO adviseert daarom het jaargemiddelde van geluidniveaus van vliegtuigherrie te reduceren tot maixmaal 45dB Lden voor het etmaal en tot maximaal 40dB Lden voor de nacht (van 23.00 uur tot 07.00 uur). Dat betekent dat in een enorm deel van de omgeving van Schiphol deze richtlijn wordt overschreden. Deze WHO-richtlijnen voor vliegverkeer vormen de basis voor de opgestelde eisen die RBV opneemt in de dagvaarding die op 14 juli 2022 op de mat viel bij minister Harbers. En het succes van milieuorganisatie URGENDA stond als voorbeeld voor de keuze van een civiele procedure. RBV staat niet langer alleen Ondertussen roeren gerenommeerde maatschappelijke organisaties en zelfs lokale overheden (gemeente Amsterdam en gemeente Nieuwkoop) zich in het debat rond de luchtvaart. Ze dringen stuk voor stuk aan op het terugdringen van het aantal vliegtuigbewegingen. NOTEER! 30 januari 2024 inhoudelijke behandeling van de dagvaarding van RBV Na ruim drie jaar voorbereiding kijkt het bestuur van RBV hier naar uit! De openbare, mondelinge behandeling van de eisen van Stichting RBV vindt plaats op 30 januari 2024 en start om 09:30 uur. De rechtszaak vindt plaats in het Paleis van Justitie te Den Haag, op de Prins Clauslaan nummer 60. U mag en kunt erbij zijn. Als u komt, houd er rekening mee dat u zich moet kunnen identificeren. U hoeft zich niet van tevoren aan te melden.