Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 7 oktober 2023 - 10:45
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2465
Woonplaats 
Rijnsaterwoude
Omschrijving melding 
‘Transfertaks kost KLM tot 35 procent passagiers’, topvrouw haalt uit naar Haagse ‘verkiezingskoorts’ De vliegtaks van 26 euro die transfer-passagiers op Schiphol mogelijk moeten gaan betalen ‘is het slechtste idee ever’ en desastreus voor KLM. Marjan Rintel, KLM's president-directeur, haalt op de 104de verjaardag van de luchtvaartmaatschappij keihard uit naar de Haagse politiek. Voor de nieuwe vliegbelasting, waar een ruime meerderheid van de Tweede Kamer achter staat, bestaat volgens Rintel geen valide reden. Vliegen wordt er niet duurzamer door, terwijl KLM en Schiphol er wél onevenredig zwaar door worden getroffen. ,,De transfertaks is het slechtste idee ever. Als de belasting er komt kan dat voor ons als KLM 30 tot 35 procent minder passagiers betekenen”, foetert Rintel dan ook. ,,Wij bestaan al 104 jaar en zijn de oudste vliegmaatschappij ter wereld. Nederland heeft geen Eiffeltoren of een groot achterland. We moeten het hebben van dit transfermodel: daardoor kunnen wij maar liefst 170 verbindingen aanbieden en is Nederland zo goed verbonden met de wereld.” Die passagiers die KLM dreigt mis te lopen gaan bovendien niet minder vliegen, betoogt ze. ,,Die kiezen dan voor Frankfurt of Brussel.” Rintel deed haar uitspraken ter gelegenheid van KLM's 104de verjaardag zaterdag. De luchtvaartmaatschappij vierde deze mijlpaal vrijdag in Valkenburg alvast met relaties. De Limburgse plaats was verkozen omdat KLM's nieuwe Delfts blauwe huisje het lokale treinstation verbeeldt. Het huisje wordt vanaf komende week in de World Business Class uitgedeeld aan passagiers. De omstreden vliegtaks werd tijdens afgelopen Algemene Beschouwingen door het CDA voorgesteld. Vertrekkende passagiers betalen tegenwoordig een belasting van 26 euro en het dubbele bij een retourtje. Wat CDA-leider Henri Bontenbal betreft moeten transfer-passagiers ook 26 euro gaan betalen. Een ruime Kamermeerderheid van 93 parlementariërs steunde 20 september zijn motie. Rintel, die nu ruim een jaar KLM-baas is, kan de vliegbelasting slechts op één manier zien. ,,Binnenkort zijn er verkiezingen en het lijkt er op dat verkiezingskoorts het gezonde verstand heeft verdrongen.” Ze wijst er op dat het demissionaire kabinet de transfertaks ontraadde. ,,De enige manier om zoiets wel te doen is door het in Europees verband te regelen.” De KLM-baas wijst er op dat KLM werkt maakt van duurzaamheid en dat een groot deel van de vloot wordt vervangen door nieuwe, zuinigere Airbus-toestellen. ,,Wij roepen verder ProRail op om zo snel mogelijk sneller spoor naar Berlijn aan te leggen. Als reizigers in vier uur naar Berlijn kunnen in plaats van zes uur kunnen wij veel vluchten schrappen. Hetzelfde geldt voor andere kortere bestemmingen in Europa.” De ergernis van Rintel ten spijt is het nog de vraag of de transferbelasting er komt. Dat hangt zeer van de uitslag van komende Tweede Kamerverkiezingen af. Sowieso blijkt invoering volgend jaar al niet mogelijk. De Belastingdienst is er niet klaar voor. Op z'n vroegst per 2025 kan de belasting ingaan. De vliegtaks is niet de enige reden waarom KLM niet blij is met de politiek. Eerder besloot het kabinet om het aantal vliegbewegingen op Schiphol te beperken naar 460.000, in plaats van de 500.000 nu. KLM stapte met andere luchtvaartmaatschappijen naar de rechter, maar haalde in hoger beroep bakzeil. De krimp mag doorgaan, oordeelde het Gerechtshof Amsterdam medio juli.