Datum en tijdstip start overlast
zondag 20 augustus 2023 - 10:43
Oorzaak
Geluid
Postcode
1432
Woonplaats
Aalsmeer
Omschrijving melding
En hier een antwoord/verklaring/reden van B.A.S. op mijn vraag waarom de secundaire Aalsmeerbaan steeds vaker als zijnde primair wordt ingezet. Mijn vraag: "Aalsmeerbaan is géén primaire baan maar wordt wel heel vaak als zodanig gebruikt. En wat ook opvalt is dat de vliegtuigen steeds verder naar links toe komen, steeds verder richting de dichtbevolkte woonkern Aalsmeer Oost en woonwijk Oosteinde. Is echt opvallende de laatste tijd. En ook vooral mega grote zware cargo bakken over onze daken jagen ook in de latere avonduren. Aalsmeerbaan is onhoudbaar op deze manier en zou gesloten moeten worden. WAAROM WORDT DE AALSMEERBAAN ZO VAAK PRIMAIR GEBRUIKT EN WAAROM STEEDS VAKER AFWIJKENDE ROUTES? Dat zijn mijn vragen. Graag een antwoord." Antwoord B.A.S. 2 augustus 2023: "Wij vinden het uiterst vervelend om te horen dat u veel overlast ervaart van vliegverkeer van de Aalsmeerbaan.
Volgens het NNHS (Nieuw Normen- en Handhavings-stelsel Schiphol) die in 2020 is opgesteld door Overheid, wordt bij een startpiek (2 startbanen in gebruik) de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als secundaire startbaan naast de primaire Kaagbaan (24). De afgelopen periode is het voorgekomen dat de Aalsmeerbaan (18L) is ingezet als primaire startbaan, dit heeft te maken met de weersomstandigheden. Als de wolkenbasis onder 2000 voet is en/of de zichtwaardes onder de 5000m dan kan de Kaagbaan (24) niet worden ingezet bij een landingspiek (landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C).
Dit heeft te maken met de doorstartprocedure op de Zwanenburgbaan (18C), ook wel een go-around genoemd, die kruist met de vertrekroutes van de Kaagbaan (24). Als de weersomstandigheden dusdanig slecht zijn (zoals de afgelopen weken) kan deze combinatie niet worden ingezet, hierdoor is de Aalsmeerbaan (18L) de enige andere mogelijke startbaan.
Toestellen kunnen afwijken van de standaard vertrekroutes. Vertrekkende toestellen van Schiphol kunnen een verkorte route aangeboden krijgen van LVNL, 3% van het totale aantal vliegbewegingen (vertrekkend verkeer) in een jaar mag afwijken van de standaard vertrekroute, na een klaring van LVNL. Die 3% is niet een percentage die gehaald moet worden, maar een percentage die niet mag worden overschreden. Het exacte aantal toestellen dat is afgeweken is bij ons niet bekend, maar dat wordt bijgehouden en gecontroleerd door LVNL en door de Inspectie Leefomgeving en Transport. (ILT). De reden voor het afwijken van de standaard vertrekroute kan vele oorzaken hebben, het kan op initiatief van de piloot zijn, operationele reden van LVNL, sneller afhandelen van verkeer, weersomstandigheden (onweerswolken, regenbuien, hagel, etc.)".