Datum en tijdstip start overlast 
woensdag 5 april 2023 - 13:03
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2465
Woonplaats 
Rijnsaterwoude
Omschrijving melding 
In het nieuws:……Krimp Schiphol mag niet doorgaan, zegt rechter. De krimp van het aantal vluchten op Schiphol kan eind dit jaar niet doorgaan. Volgens de rechter mag het ministerie van Infrastructuur geen maatregelen nemen om 40.000 starts en landingen te schrappen. De rechter in Haarlem deed woensdag uitspraak in een kort geding dat twee weken geleden door de luchtvaartmaatschappijen en brancheorganisaties werd aangespannen tegen de staat en Schiphol. Volgens de rechter heeft luchtvaartminister Mark Harbers niet de juiste procedure doorlopen bij zijn besluit om in november van dit jaar het aantal vluchten op Schiphol te beperken tot 460.000 per jaar. Hij wil daarmee het vliegverkeer na jaren gedogen binnen de geluidsgrenzen krijgen. Schiphol legt zich onder voorwaarden neer bij die stap. Volgens Europese regels kan de staat het aantal vliegtuigbewegingen van een luchthaven alleen verminderen na het doorlopen van een zorgvuldig proces, de zogeheten ‘gebalanceerde aanpak’. Eerst moeten alle andere maatregelen om geluidshinder te voorkomen zijn overwogen en onderbouwd afgewezen, én betrokkenen moeten zijn geconsulteerd voordat tot krimp mag worden overgegaan. ‘De staat heeft die procedure niet gevolgd voor de voorgenomen tijdelijke regeling waarbij het maximaal aantal toegestane vliegtuigbewegingen wil terugbrengen tot 460.000. Dat had wel gemoeten,’ concludeert de voorzieningenrechter. Daarmee volgt de rechter het pleidooi van de luchtvaartmaatschappijen, die de zaak tegen het kabinet en Schiphol hadden aangespannen. Volgens hen gebruikte de minister in plaats van de Europese procedure een ‘experimenteerregeling’ die daarvoor niet is bedoeld. De maatschappijen willen voor half april duidelijkheid, omdat ze dan hun plannen voor het komende winterseizoen moeten inleveren. Dat lukt niet zonder duidelijkheid over de haalbaarheid van de kabinetsplannen. Onlangs werd ook duidelijk dat bij het krimpplan van Harbers geen veiligheidsonderzoeken zijn verricht, terwijl dat volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid wel moet. Onder meer pilotenvereniging VNV maakt zich daar grote zorgen over. Volgens de staat was er geen sprake van het schenden van regels. “Wij handelen zeer rechtmatig,” zei de landsadvocaat twee weken gelden tijdens de zitting. “Met de experimenteerregeling kan worden proefgedraaid voor krimp tot 440.000 vluchten. De uitkomsten kunnen worden gebruikt om nieuwe normen vast te stellen. Omwonenden krijgen minder hinder en de luchtvaartmaatschappijen hebben meer zekerheid.” De ingreep loopt vooruit op definitieve plannen om het aantal vluchten terug te brengen. Die wilde Harbers eigenlijk dit jaar al doorvoeren, maar daar stak Brussel een stokje voor waarna alsnog de voorgeschreven ‘gebalanceerde aanpak’ werd gevolgd. Daarvoor is de inspraak vorige maand begonnen. De rechter noemt het opvallend dat in dit geval de juiste procedure wel wordt gevoerd. Reden om daar dit jaar van af te wijken, is er volgens hem niet. Definitieve krimp moet nu in november 2024 plaatsvinden, maar het is onzeker of de Europese Commissie daarmee akkoord gaat.