Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 28 februari 2023 - 05:32
Oorzaak 
Milieu
Postcode 
1561
Woonplaats 
Krommenie
Omschrijving melding 
Stikstof blijft wel een hardnekkig probleem: de uitstoot van ammoniak neemt volgens de raming van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) niet genoeg af om het kabinetsdoel te halen. De Europese reductiedoelen 'zijn afgesproken om deze problemen te verminderen, maar niet om deze op te lossen', zo staat in het rapport. Wettelijke normen zijn weliswaar bedoeld om een bepaald effect te hebben, maar de haalbaarheid wordt ook meegewogen in het uiteindelijke compromis. De Wereldgezondheidsorganisatie concludeerde niet zo lang geleden nog dat luchtverontreiniging al in kleine hoeveelheden schadelijk is voor de gezondheid. Eén van de meeste beruchte vormen van luchtverontreiniging is fijnstof en dan met name de fijnste fractie daarvan, PM2.5, met een diameter van maximaal 2,5 micrometer. Volgens het Europees Milieuagentschap leidt luchtverontreiniging jaarlijks tot meer dan 300.000 vroegtijdige sterfgevallen in de EU. Het grootste deel daarvan komt op het conto van fijnstof, op afstand gevolgd door stikstofoxiden. Naast bovengenoemde stoffen zijn er ook Europese normen voor zwaveldioxide en vluchtige organische stoffen, die bijvoorbeeld als oplosmiddel worden gebruikt. De uitstoot van alle vijf onderzochte stoffen blijft de komende jaren onder de Europese norm, zo is de verwachting. De uitstoot van stikstof is één ding, voor de Natura-2000 gebieden gaat het erom wat er vanuit de lucht op neerdaalt: de depositie. Het RIVM zal op basis van de geschatte emissies uit deze raming de depositie uitrekenen. De uitkomsten daarvan volgen later dit jaar. In 2030 moet 74 procent van de kwetsbare natuurgebieden onder de kritische depositiewaarde voor stikstof gebracht zijn. Of dat kabinetsdoel behaald wordt, is niet alleen afhankelijk van hoeveel, maar ook van waar de emissies worden gereduceerd. Omdat stikstof – met name ammoniak – vooral dichtbij de bron neerslaat is emissiereductie dichtbij natuurgebieden het meest effectief. de emissiereductie van ammoniak is de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (Lbv), oftewel de uitkoopregeling. Deze draagt ruim 2 kiloton bij aan de geraamde emissiereductie van ammoniak in 2030, op een totaal van ongeveer 100 kiloton. RTLNieuws. Onderstaand berichtte SchipholWatch vorige week. Schiphol In de stikstof-top-100 van minister Christianne van der Wal prijkt nu Tata Steel op nummer 1 met ‘slechts’ 6 kiloton NOx-uitstoot. Schiphol staat er op nummer twee met 3,6 kiloton – dichtbij het cijfer van 3,48 kiloton dat voor de lto-fase aan de EU is gecommuniceerd. Als de hier berekende totale emissie van stikstofoxiden door vliegtuigen correct wordt meegenomen, stijgt Schiphol met stip naar de eerste plek. De 24 kiloton van de nieuwe nummer één is maar liefst zes keer de uitstoot van de oude nummer één, Tata Steel. Door hub nóg meer stikstofuitstoot Maar dit is nog niet het hele verhaal. Zoals bekend is de Nederlandse luchtvaart veel te groot voor de behoefte van ons land. We beschikken over een vliegindustrie die sterk gericht is op buitenlandse overstappers, die dan ook met tientallen miljoenen per jaar richting Schiphol worden gevlogen door KLM. Logischerwijs leidt dat tot een hoger aandeel in de stikstofuitstoot door de luchtvaart dan het Europese gemiddelde. Op basis van de EU-gegevens kan die stikstofuitstoot van de luchtvaart in ons land ook anders worden berekend. Immers is de lto-fase gemiddeld goed voor 1,12 procent van de uitstoot in een land, maar de totale luchtvaartuitstoot (inclusief cruise) 9,98 procent. Anders gezegd: de vliegtuiguitstoot in een land is gemiddeld bijna 9 keer (9,98 gedeeld door 1,12) de lto-uitstoot. Met een gerapporteerde lto-uitstoot van 3,49 kiloton in Nederland, komt de volledige NOx-uitstoot door luchtvaart in Nederland dan uit op liefst 31 kiloton. Dat is nog eens 6,6 kiloton of bijna 30 procent méér dan de toch al schrikbarende uitkomst bij de conservatievere rekenmethode. Meer dan de hele top 100 samen Met deze uitkomst blijkt Schiphol in zijn eentje meer stikstof uit te stoten dan de rest van de hele top 100 samen – ronduit zorgwekkend met het oog op natuurherstel. Toch lijkt deze laatste uitkomst het dichtst bij de waarheid te liggen. Immers wordt in de berekening de bovenmatige omvang van de Nederlandse vliegindustrie meegenomen die veel andere EU-lidstaten niet kennen. Nederland is het enige kleine land in Europa met een megahub binnen de landsgrenzen, alle andere megahubs liggen in landen met veel grotere thuismarkten (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Turkije. De resultaten uit deze exercitie zijn in lijn met eerdere bevindingen van de TU Delft. De universiteit stelde dat 90 procent van de stikstofuitstoot (en 70 procent van de depositie) door het vliegverkeer niet wordt toegerekend. I&W schuift deze uitstoot door naar het potje ‘buitenland’ om de vliegindustrie uit de wind te houden en te vrijwaren van al te drastische, maar broodnodige ingrepen. Ook CBS ziet veel meer stikstofuitstoot luchtvaart.. want ook het CBS rapporteerde dat het vliegverkeer veel meer NOx uitstoot dan de Nederlandse regering wil toegeven. Het statistiekbureau kwam tot een wereldwijde uitstoot door Nederlandse vliegtuigen van 55 kiloton NOx. Enerzijds komt een flink deel van die stikstofoxiden vrij in het buitenland en zal dan weinig invloed hebben op de Nederlandse natuur, maar anderszijds heeft het CBS niet het vliegverkeer door buitenlandse maatschappijen boven ons land meegerekend. De berekeningen tonen glashelder aan hoe groot de invloed van het vliegverkeer is op de stikstofproblematiek in ons land. Zo’n 10 tot 12 procent van alle in Nederland uitgestoten stikstofoxiden is afkomstig van het vliegverkeer, waarbij onderzoek van de TU Delft al aantoonde dat de stikstofdepositie lokaal kan oplopen tot ruim 30 procent op natuurgebieden in de omgeving van vliegvelden. Met zo’n groot aandeel in de stikstofemissies moet minister Christianne van der Wal extra goed opletten bij de aanvragen van natuurvergunningen door vliegvelden. Die uitstoot is niet te compenseren met de aankoop van een paar boerderijen. Het stoppen van veehouderijen met enkele honderden koeien kan nooit voldoende compensatie bieden voor de uitstoot van 440.000 vliegtuigen die Schiphol ieder jaar wil faciliteren.