Datum en tijdstip start overlast 
vrijdag 8 juli 2022 - 09:21
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1185
Woonplaats 
Amstelveen
Omschrijving melding 
Nu heerlijk even geen last van bulderende vliegtuigen boven mijn huis. Wel antwoord op mijn vragen die ik aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heb gestuurd: Geachte mevrouw Schram, Dank voor uw bericht op 6 mei waarin u vermeldt geluidsoverlast te ervaren van overvliegende vliegtuigen afkomstig van Schiphol. Hoewel wij uw situatie betreuren, willen wij u duidelijkheid bieden aan de hand van de volgende antwoorden op uw vragen: Wanneer wordt besloten dat vluchten op Schiphol met een bestemming < dan 800 km met de trein moeten gaan plaatsvinden? Onder de vigerende Europese regels mogen luchtvaartmaatschappijen vrij opereren op alle routes binnen de EU. De Nederlandse overheid mag dus niet bepaalde routes verbieden. Desalniettemin zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zich in voor het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor het vliegtuig. Dit gebeurt onder anderen in het kader van de Actieagenda Trein en Luchtvaart op de 6 prioritaire bestemmingen Londen, Brussel, Parijs, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn. Daarnaast werkt het ministerie ook breder aan het stimuleren van het internationaal reizigersvervoer per trein, in onze recentste brief over dit onderwerp kunt u hier alles over lezen. Tenslotte is het kabinet voornemens om per 1 januari 2023 de vliegbelasting te verhogen. Dit voorstel is begin juni naar de Tweede Kamer gestuurd. Hier zal later dit jaar over worden gestemd. Het vliegen op korte afstanden wordt hiermee ontmoedigd omdat de vliegbelasting relatief zwaarder drukt op tickets voor deze bestemmingen. Wanneer wordt besloten dat alleen vliegtuigen op Schiphol mogen landen en vertrekken met eindbestemming Nederland of vertrek vanuit Nederland? Het overgrote gedeelte van de vluchten op Schiphol hebben Nederland als vertrek- of eindbestemming. Het klopt echter dat een deel van de passagiers die via Schiphol reizen transferpassagiers zijn (36,1% in 2019), en Schiphol gebruiken als overstapluchthaven. Voor een klein land als Nederland levert een goede internationale verbondenheid een belangrijke bijdrage aan onze welvaart. Mede hierdoor kiezen buitenlandse bedrijven er voor zich in Nederland te vestigen, en zijn Nederlandse bedrijven over de hele wereld actief. Daarnaast geeft het Nederlandse burgers voldoende mogelijkheden om naar het buitenland te gaan voor zaken, om familie en vrienden te bezoeken of om van een welverdiende vakantie te genieten. Waarom al die tussenstoppen van tankende vliegtuigen in zo een druk bevolkte omgeving? Het overgrote deel van de vluchten die landen op Schiphol hebben Nederland als vertrek- of aankomst bestemming, het is dus onwaarschijnlijk dat Schiphol alleen als tussenstop wordt gebruikt voor tankende vliegtuigen. Desalniettemin heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat oog voor de overlast die Schiphol veroorzaakt voor de omgeving. Daarom is op 24 juni een besluit genomen over de krimp van Schiphol. Wanneer wordt het aantal vliegbewegingen op Schiphol teruggedrongen? In lijn met de Luchtvaartnota en het coalitieakkoord heeft het kabinet op 24 juni jl. een besluit genomen over Schiphol en Lelystad. Het kabinet heeft gekozen om het terugdringen van overlast te prioriteren. Dit resulteert in een reductie van het toekomstig maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol van 500.000 tot 440.000 per jaar voor de komende vijf jaar. Een vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen leidt tot minder geluidbelasting en minder emissies van CO2, stikstof, (ultra)fijnstof en andere schadelijke stoffen. Met dit aantal vluchten kan Schiphol het internationale netwerk aan bestemmingen behouden; continuering van de hubfunctie hoort daar bij. Ook wordt de inzet van het kabinet om de luchtvaart te verduurzamen onverminderd gecontinueerd. We beginnen direct met de stappen die nodig zijn om het besluit tot uitvoering te brengen. Zo is Schiphol gevraagd om de tijdslots die luchtvaartmaatschappijen niet meer willen gebruiken, zo snel mogelijk niet meer op te nemen in de beschikbare capaciteit. Deze tijdslots kunnen dan niet worden uitgegeven door de slotcoördinator. We starten ook per direct de procedures ('balanced approach') die we volgens Europese regels moeten doorlopen. Het streven is dat we vanaf november 2023 op maximaal 440.000 tijdslots zitten. Wanneer wordt er eindelijk belasting op kerosine geheven? Ik kan u melden dat de Europese Commissie in 2021 een groot wetgevingspakket met voorstellen heeft gepresenteerd genaamd 'Fit for 55'. Eén van deze voorstellen is het herzien van de richtlijn Energiebelastingen. In deze herziening wordt ook het voorstel gedaan om de grondslag van de richtlijn te verbreden naar de brandstoffen voor de luchtvaart. Voorgesteld wordt om gedurende een transitieperiode van tien jaar een minimumaccijnstarief te heffen op kerosine. Het is afhankelijk van de onderhandelingen in de EU of, en zo ja wanneer, de accijns op kerosine geheven gaat worden. Het is nog onduidelijk wanneer besluitvorming hierover plaatsvindt; op dit moment vinden de onderhandelingen nog plaats. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Maarten Jenniskens Afdelingshoofd Internationale Bereikbaarheid Ministerie Infrastructuur en Waterstaat