Datum en tijdstip start overlast 
vrijdag 1 april 2022 - 11:18
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2341
Omschrijving melding 
Al twee weken wordt Oegstgeest geteisterd door een hoge frequentie van laag overvliegende vliegtuigen die landen op de Kaagbaan. Daarbij is er iets bijzonders aan de hand. Bij vergelijkbare windrichting was het maximale aantal passages in de zomer (hoogseizoen) van 2018 en 2019, dus nog voor Corona en met bijna 500k vliegbewegingen per jaar, ongeveer 150. Dat was reeds uitermate storend. Afgelopen zondag, 27 maart, zijn er 212 vliegtuigen gepasseerd. Hoe kan dit, in het laagseizoen, met het luchtverkeer nog herstellende van Corona, en het aantal vliegbewegingen nog ver onder de 500k? Een verplaatsing van landingen op de Aalsmeerbaan naar de preferente Kaagbaan lijkt geen vlledige verklaring te bieden want op die bewuste zondag werd ook de Aalsmeerbaan frequent ingezet. Het moet dan wel met de aanvliegroute te maken hebben. Kenelijk wordt het verkeer meer dan vroeger in een rechte lijn opgelijnd van Scheveningen, over Meijendaal, Oegstgeest, Warmond naar de Kaagbaan en wordt bijvoorbeeld de corridor tussen Katwijk en Noordwijk veel minder gebruikt. Daarnaast wordt verkeer dat aan komt via Lelystad-Almere frequent Zuid van Leiden naar de Kaagbaan gestuurd in plaats van Noord van Leiden. Hierdoor komt ook dat verkeer recht over Oegstgeest en Warmond. Ik weet niet wat hieraan ten grondslag ligt maar de hinder is post Corona ondanks nog altijd minder vliegbewegingen aantoonbaar toegenomen. Een gevolg van de implementatie van Next Gen? Vandaag, 1 April, is het werkelijk onleefbaar i n de regio omdat alleen de Kaagbaan open is voor landingen en dus alle landende vliegtuigen over Oegstgeest aanvliegen. Tussen 7-11 zitten we al op 120 passages, 30 per uur, dus onafgebroken, iedere 2 minuten, waarvan 90% onder de 900 meter. Daar wordt je dus knettergek van. Intussen hoopt het verkeer op boven Dronten, Hellevoetsluis en de Noordzee, en al die cirkelende vliegtuigen zullen nog over komen. Ziet nu werkelijk niemand de waanzin van deze situatie in? Deze luchtvaartsector zal het probleem niet vrijwillig oplossen en de politiek is niet in staat gebleken om ook maar een serieus probleem met enige urgentie aan te pakken (pfas, stikstof, klimaat, Tata, toeslagen, Groningen, energie transitie). Misschien dat torenhoge energieprijzen, inflatie en een diepe economische crisis een aanzet tot verandering kunnen geven. Maar ik ben somber gestemd en kan iedereen die er niet meer tegen kan eigenlijk alleen maar adviseren de randstad te verlaten. Dat is ook m'n eigen plan, zodra de kinderen de middelbare school hebben afgemaakt. Ondanks de vele vaak uitstekende faciliteiten (scholen/universiteit/zorg/infrastructuur) is de de leefomgeving hier inmiddels zwaar onvoldoende. Wat heb je aan een huis van bijna 1 miljoen (overigens ook waanzin) als je op zaterdagochtend, bij mooi weer, niet eens rustig in je tuin je krantje kunt lezen?