44658

Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 16 oktober 2021 - 07:58
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1551
Woonplaats 
Westzaan
Omschrijving melding 
VNO-NCW heeft deze week een manifest vestigingsklimaat verstuurd aan de bewindslieden van Economische Zaken en Klimaat, Buitenlandse Zaken, Infrastructuur en Waterstaat, Financiën en de minister-president. Er staan wel hele goede onderwerpen in waaraan Nederland heel hard moet gaan werken om straks niet wereldwijd onder aan de lijstje komen te bungelen (o.a. lage leesvaardigheid / fiscaal onvoorspelbaarbeleid / woningnood /verslechterde innovatiepositie/ ontbrekende infrastructuur voor energietransitie etc.) Maar zorgwekkend is het volgende wat ze schrijven over Schiphol: De internationale connectiviteit via Schiphol en Rotterdam is cruciaal bij het herstel van het verdienvermogen van de Nederlandse economie. Door verduurzaming kunnen we ons blijven onderscheiden en de internationale toppositie als verbinding naar de wereld behouden. Ook is een grotere inzet op duurzame luchtvaart en minder hinder nodig, door inzet van duurzame vliegtuigbrandstoffen en innovaties rond vliegtuigontwerp en -aandrijving (zie Akkoord Duurzame Luchtvaart). Er moet ontwikkelruimte voor Schiphol als multimodaal vervoersknooppunt zijn, inclusief het doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Een spoedig besluit over Lelystad Airport is daarbij gewenst. Zo gaat Schiphol bijdragen aan het herstel van de Nederlandse economie én blijven we werken aan het verdienvermogen van Nederland. De positie van Schiphol ligt verder stevig onder vuur, vooral ten opzichte van non-EU hubs. Met name Rusland en Turkije doen het als concurrenten erg goed en timmeren aan de weg. Terecht wordt gevraagd om verdere verduurzaming, maar het is zaak daarbij oog te hebben voor het speelveld. Zo zijn er nog maar weinig (HSL-)verbindingen met grote steden tot 700 kilometer afstand, wat de mogelijkheden beperkt tot versterking van het intercontinentale netwerk van Schiphol. Mijn conclusie: Vanuit onze werkgevers wordt dus ook ingezet op een decennia lange mogelijke verduurzaming van de luchtvaart, maar bovenal moet Schiphol zich kunnen blijven ontwikkelingen en een blijvend verdienmodel van NL blijven. Ik snap het ook wel dat werkgevers denken als Schiphol minder vluchten gaat doen dat zij hier de negatieve economische gevolgen van ondervinden. Maar denk na over de leefbaarheid, klimaat en gezondheid van burger. Maar willen we als Nederland INNOVATIEF zijn, moeten de werkgevers dan juist niet willen nadenken en werken aan het ontwikkelen van NIEUWE VERDIENMODELLEN. Er is nog zoveel te doen in dit land waar ondernemers zoveel leiderschap en initiatief in kwijt kunnen. Er is in zoveel sectoren een tekort aan personeel. Denk niet in bedreigingen, maar in kansen. Klein positiefpuntje in het manifest: Schiphol ondervindt concurrentie van Rusland en Turkije voor de non EU- hubfunctie.