Datum en tijdstip start overlast 
donderdag 30 september 2021 - 10:47
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1082
Omschrijving melding 
Vanmorgen is het weer raak met veel lawaai van landende vliegtuigen op de Buitenveldertbaan , bij het schrijven hiervan wordt juist alles overgezet op de Oostbaan; baan 22 - bij de afgegeven METAR 22008kts (niet spannend voor enig vliegtuig). Met het principe van zoveel mogelijk met tegenwind landen een te begrijpen situatie, zou het niet dat een hele stad wordt geteisterd door vlieglawaai, (hoe je het ook ziet -extra-) gevaar en zeker extra vervuiling. Maar even terug naar de eerder geschetste situatie bij het landen op de Buitenveldertbaan met een METAR-melding eerder van 21008kt. Hieruit blijkt dat deze baan een zijwind-coëfficiënt heeft van 5kts waar de Polderbaan of de Zwanenburgbaan 04kts geven.De Polderbaan echter is gesloten vanwege , bijna niet te geloven , onderhoudswerkzaamheden! Dit terwijl de baan zojuist omvangrijk gerenoveerd is. Waarom in dit geval de Zwanenburgbaan niet wordt gebruikt wordt niet over gerept. Ook hier blijkt de informatie van BAS het informatie-instrument van Schiphol ook weer niet te weten wat er speelt, deze geeft aan dat op de Oostbaan wordt geland en de Buitenveldertbaan wordt gebruikt voor vertekend verkeer, lijkt mij niet verstandig. Gelukkig gaat het vertrekkende verkeer ook van de Kaagbaan. Maar goed het geeft wel weer met wat voor een partij wij te maken hebben: een grote grabbelton van stelselmatig leveren van verkeerde informatie en weer een bestuurlijk orgaan dat kennelijk niet weet wat voor verplichtingen dit met zich brengt en werken niet kunnen (laten) uitvoeren. Dit lijkt zelfs nog beneden het al belabberde gemiddelde niveau in Nederland. Een ander opvallend feit is dat vertrekkend verkeer van voornamelijk de Zwanenburgbaan en minder vaak de Zwanenburgbaan met een zuidelijke bestemming veel korter en over Amsterdam West draaien naar het zuiden, zo ongeveer over de Sloterplas. Voor Cofid-19 gebeurde dit doorgaans over het IJ. Het voordeel dat kan worden aangevoerd is dat de stad minder wordt belast, maar zien wij eerder dat dit LVNL/Schiphol niet veel uitmaakt. Het grote nadeel voor bewoners in Buitenveldert en Amstelveen is dat zij veel meer geluidsoverlast ondervinden van vertrekkende vliegtuigen naar het zuiden die slecht op 2/3 van de hoogte vroeger hadden en dat naast de andere overlast die al wordt gegeven door de Buitenveldertbaan, overigens ook een van de gebroken beloften deze baan minder te gebruiken.