Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 14 september 2021 - 19:54
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2012
Woonplaats 
Haarlem
Omschrijving melding 
Het is mij opgevallen dat er veel meer geluidsoverlast is van overkomende vliegtuigen boven Haarlem – het lijkt ook structureler en niet meer incidenteel. Ik heb dit nagevraagd bij de Omgevingsdienst IJmond en die geven aan dat dit komt door de gewijzigde aanvliegmanier (vector ipv vaste vliegpaden). Kennelijk nemen vliegtuigen een korte aanvliegroute over Haarlem volgens de dienst, maar dit schijnt te mogen volgens de ‘procedure’. Zie de betreffende reactie van ODIJmond onder deze mail. Typisch geval van hoe Schiphol en LVNL werken – je geeft ze een vinger en ze nemen de hele hand. Wij ervaren dit als totaal onacceptabel, want dit kan niet de bedoeling zijn van de maatregel. Mijn vraag aan jullie: wat is jullie standpunt in deze? Reactie ODIJmond: Vliegtuigen vliegen gevectord aan op Polderbaan. Dat betekent dat zij geen vast vliegpad hebben (zoals die er nu voor vertrekkend verkeer), maar komen aanvliegen over de Noordzee en vervolgens draaien boven zee met een bocht ter hoogte van Castricum en Heiloo. In de praktijk zag je afgelopen jaren dat vliegtuigen die draai verspreid maken van Velsen tot bovenin bij Heiloo. Daarmee wordt de hinder verspreid/verdeeld over de regio, maar is ook een groter gebied belast met vliegverkeer. Nu in ‘Coronatijd’ zien we ook steeds vaker vliegtuigen die eerder al afbuigen en in sommige gevallen zelfs al ter hoogte van Haarlem. Voor Schiphol efficiencywinst, voor inwoners van Haarlem ongewenst, maar niet buiten de procedures dus. Voor meer informatie verwijs ik u graag naar de website van LVNL: https://www.lvnl.nl/omgeving/afhandeling-vliegverkeer-in-coronatijd