Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 4 januari 2022 - 20:27
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1851
Woonplaats 
Heiloo
Omschrijving melding 
Op 29/10/21 heb ik aan BAS de volgende vraag gesteld: “ Waarom vliegt het verkeer boven Heiloo 250 meter lager (Polderbaan) dan boven het dichter bij Schiphol gelegen Krommenie (Zwanenburgbaan). Zou hier dagelijks een stuk minder geluidsoverlast schelen als er ook hoger wordt aangevlogen”. Zojuist krijg ik het volgende antwoord: “Allereerst excuses voor de verlate reactie. Momenteel ervaart BAS veel meldingen en is er sprake van personele onderbezetting. Desondanks hierbij een uitgebreide uitleg over dit stukje regelgeving: “Op de Polderbaan wordt genaderd op 2000 ft (circa 600 meter) en op de Zwanenburglaan op 3000 ft ( circa 900 meter). Het hoogteverschil waarop de verschillende naderingen starten heeft met diverse redenen te maken. Het is in de eerste plaats gedaan om separatie te garanderen met naderend verkeer richting de Zwanenburgbaan. De Polderbaan is een van de banen die hoog in de preferentie staat. Dat wil zeggen dat de baan per saldo voor relatief weinig overlast zorgt (in vergelijking met de andere banen op Schiphol). Als de Polderbaan in gebruik is voor landend verkeer, is de Kaagbaan (06/24) meestal in gebruik voor startend verkeer. Startend verkeer van deze baan (en andere banen) kruist met het naderend verkeer vanuit het zuiden. Het naderende verkeer moet dan op 2000ft onder het startend verkeer vliegen in verband met de separatie. Ook zou een nadering die op b.v 3000ft start naar de Polderbaan betekenen dat al het verkeer veel noordelijker komt, dit omdat de daaihoek niet wijzigt (3 graden). Naar verwachting brengt dit ook meer gehinderde met zich mee, en zult u vaker vliegtuigen over zien komen”. Ik denk er het mijne van en hoop oprecht dat vaker vliegtuigen zien (en bovenal horen) gezien de huidige geluidsoverlast niet aan de orde is.