(leestijd circa 3 minuten)
Goed nieuws voor de omwonenden van vliegveld Beek: zowel het aantal passagiers als de vracht dalen sterk. Het is minder goed nieuws voor de belastingbetaler: die ziet het geld met tientallen miljoenen euro’s tegelijk door het putje verdwijnen.
De Limburgse belastingbetaler is daarbij dubbel de klos, omdat mede-aandeelhouder Schiphol al sinds de start van de deelname heeft laten vastleggen dat het geen bijdrage zal leveren aan de compensatie van toekomstige verliezen.
Vanochtend kwam het CBS met de nieuwste cijfers over Maastricht Airport. Daaruit blijkt dat in de tweede helft van vorig jaar het aantal passagiers opnieuw met 23 procent is gedaald. In de rest van ons land was een plus te zien van vier procent.
Geen enkele prognose werd gehaald. In plaats daarvan zakt het vliegveld steeds verder weg (bron: Alliantie pleinAir Maastricht)
Ook de vracht die door vliegveld Beek wordt verwerkt daalde met een vergelijkbaar percentage, waar op Schiphol een plus van acht procent werd geboekt.
Prognose achterhaaldDe Limburgse cijfers zijn zó slecht dat het business plan uit 2022 inmiddels als achterhaald moet worden beschouwd. Dat überoptimistische plan werd eerder al scherp bekritiseerd door NEO Observatory, maar dat rapport werd door de provincie in een diepe lade gemikt.
Ondertussen vervoert Beek maar liefst 44 procent minder passagiers en 81 procent minder luchtvracht dan in het plan werd voorspeld. “Er is geen enkele aansluiting meer van het plan met de werkelijkheid”, aldus de Alliantie pleinAir Maastricht, een organisatie van bewonersverenigingen.
Al met al leveren de dramatische cijfers een verlies op van naar schatting zo’n zes miljoen euro, net zoveel als een jaar eerder. Inclusief de jaarlijkse kosten voor onder meer brandweer en marechaussee beloopt de kostenpost maar liefst een kleine 10 miljoen euro.
Structureel 10 miljoen euro in de minWaar het verlies in 2023 nog werd gedekt door het eigen vermogen, daalde dit eind 2023 onder nul. Het verlies over 2024 kan dus niet worden gedragen door het vliegveld zelf, zo merkt NEO Observatory fijntjes op in een analyse die is geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe cijfers.
Als Beek niet meer passagiers en vracht gaat vervoeren, wordt het verlies structureel en dus jaarlijks terugkerend.
Nieuwe baasPer 1 oktober jongstleden beschikt het Limburgse vliegveld over een nieuwe directeur. Deze Joost Meijs is afkomstig van onder meer Eindhoven en Aruba Airport. Ook hij ziet een zonnige toekomst voor Beek, want hoewel in 2025 nog verlies zal worden gedraaid, gloort een break-even in 2027. In 2030 rekent hij opnieuw op een spectaculaire groei.
Om dat te bereiken wil hij de commerciële afdeling uitbreiden met twee (2) business developers, de samenwerking met Schiphol intensiveren, de startbaan verlengen, nieuwe klanten langer aan zich binden en de snelheid van de vrachtafhandeling verhogen. Dat laatste is opmerkelijk, omdat het vliegveld zich juist op dat punt liet voorstaan in het verleden. Meijs ziet dat dus anders.
Onwaarschijnlijk“Om de nieuwe prognose van Meijs te halen, moet er zo’n 150.000 ton vracht bij andere luchthavens vandaan worden getrokken. (..) Zelfs als Maastricht gratis zou zijn, is dit zeer onwaarschijnlijk”, aldus NEO.
Volgende week vrijdag gaat Meijs voor het eerst op gesprek bij de Provinciale Staten in Maastricht. Daar gaat hij tekst en uitleg geven over de toekomst van het vliegveld waarin de afgelopen jaren zo’n 180 miljoen euro publiek geld is gestoken, zonder valide marktanalyse.
Om het de Statenleden makkelijk te maken, heeft de Alliantie een lijst opgesteld met vragen die interessant zijn om Meijs voor te leggen. Zoals waarom er geen solide onderbouwing is van de miljoenen belastingeuro’s die de provincie ieder jaar spendeert aan het vliegveld. Of waarom elektrisch vliegen niet is aangevraagd in het nieuwe Luchthavenbesluit, terwijl het volgens eigen zeggen ‘cruciaal’ is voor de toekomst.
07 februari 2025, 09:39