Datum en tijdstip start overlast
vrijdag 15 november 2024 - 16:58
Oorzaak
Geluid
Postcode
3043
Woonplaats
Rotterdam
Omschrijving melding
Globaal gezien zijn er momenteel rond de 80 activiteiten bij RTHA.
80 (+20% door ontbreken op radar) lijkt niet veel : 40 x landen en 40x vertrekken.
Wat in deze cijfers niet zichtbaar is, wat ook geldt voor de rapportages van de DCMR, is dat een aanzienlijk deel van de sportvliegtuigen rondjes vliegt. Soms ettelijke (10+) aantallen gecombineerd met landen en direct weer opstijgen. Dit wordt geteld als een enkele landing en optijging en op die enkele actie wordt ook de overlast berekend.
Dus... als de helft aan toestellen van deze 80 bewegingen een landing en een vertrek maakt, zijn dit 20 toestellen. Als deze toestellen opvolgend elk 5 rondjes maken, is dit 100x overlast. Dus deze 80 bewegingen is wel 160x overlast.
Laat staan als in de zomertijd de 200 acties per dag wordt behaald, waarbij een kwart (25 toestellen) rondjes vliegen (wat juist ook op deze zonnige dagen zeer vaak gedaan wordt). Dit geeft dan een overlast van circa 325 x over de dag.
Van 07.00-23:00 is 16 uur i (=960 minuten) komt samengevat op elke 3 minuten overlast en dit zijn nog de meest ideale cijfers !
Hoewel vluchten ook vaak met langere tussenpozen bestaan, komen ook zeer vaak korte tussenpozen voor, welke minder dan een minuut is.
Ook blijft geluid, in dit geval van de sportvliegtuigen, meerdere minuten over de regio hoorbaar wat een gemiddelde waarde geeft waar een vakantievlucht bij verbleekt als je de vakantieherrie uitsmeert naar dezelfde tijd van een sportvliegtuig. Het meest van deze periode staat de meter van de DCMR op 'nul' en dus bestaat er geen overlast, welke er wel degelijk is.
Zodoende is het gemiddelde van elke drie minuten overlast eigenlijk nog 'lief' berekend en komt de werklijkheid onder de drie minuten.
Als er iemand is die dit werkelijk kan bereken..., ben ik heel erg benieuwd naar de uitkomst. Op de berekeningen van de luchtvaart zelf en de DCMR hoef ik niet te vertrouwen.