Datum en tijdstip start overlast
zaterdag 25 mei 2024 - 18:07
Oorzaak
Anders
Postcode
1561
Woonplaats
Krommenie
Omschrijving melding
Soms valt je mond open van verbazing en rijzen de wenkbrauwen tot ongekende vlieghoogte over de brutaliteit van de zware vliegindustrie. Zo meldt NH-Nieuws; Transavia 'verrast en teleurgesteld' door maatregelen om vlieghinder te beperken. Het maatregelenpakket dat het demissionaire kabinet gisteren presenteerde om op last van de rechter de vlieghinder rond Schiphol terug te dringen, leidt bij Transavia net als bij moedermaatschappij KLM-Airfrance tot veel vraagtekens. "Er heeft geen inhoudelijk overleg plaatsgevonden." De door demissionair minister Harbers voorgestelde maatregelen raken vooral de nachtelijke uren op Schiphol. Transavia is grootverbruiker van die uren. Op elke drie vluchten tussen 23.00 uur 's avonds en 5.00 uur 's ochtends is er een Transavia-vlucht, vertelde operationeel directeur Marloes van Laake vorige maand voor de camera van NH.
Transavia-crew was op 11 april massaal naar Den Haag afgereisd om hun zorgen te uiten over een mogelijke nachtsluiting van Schiphol. Zij vrezen voor hun banen, de maatschappij voor haar verdienmodel en haar voortbestaan als het voorstel van voormalige Schipholbaas Ruud Sondag werkelijkheid wordt en er een streep door nachtvluchten gaat.
Transavia claimt de ticketprijzen betaalbaar te kunnen houden door meerdere keren per dag op en neer te vliegen naar (Europese) bestemmingen, maar dan moet de eerste vlucht van de dag zo vroeg mogelijk vertrekken ..
Het demissionaire kabinet zet geen volledige streep door nachtvluchten, maar Harbers maakte gisteren na afloop van de ministerraad wel bekend dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggedrongen. In plaats van een kleine 29.000 nachtvluchten wil het kabinet vanaf 2025 nog maximaal 27.000 nachtvluchten toestaan.
"Transavia is teleurgesteld dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggebracht", valt te lezen in een reactie van de maatschappij, die gisteren nog doorverwees naar het statement van moedermaatschappij KLM. Die maatschappij verwacht dat vooral haar vrachtdivisie onder de maatregelen zal lijden.
Omstreden Boeing 747-400.
Vanaf 2025 mogen de luidruchtigste toestellen 's nachts namelijk niet meer opstijgen of landen vanaf Schiphol. En uitgerekend KLM's vrachtvluchten worden nog veelvuldig uitgevoerd met de Boeing 747-400, een herriebak waarover vorig jaar het meest werd geklaagd.