Datum en tijdstip start overlast
maandag 8 april 2024 - 11:07
Oorzaak
Geluid
Postcode
1423
Woonplaats
Uithoorn
Omschrijving melding
De geluidsoverlast van de Aalsmeerbaan die velen momenteel ondervinden is louter en alleen toe te schrijven aan de startprocedure NDAP2. NDAP staat voor: Noise Abatement Departure Procedure, dus een procedure om het geluid van vertrekkend vliegverkeer te beteugelen. Echter, het tegendeel is het geval. De geluidsoverlast is met het drievoudige toegenomen in vergelijking tot de eerdere NDAP1-procedure. Veel maatschappijen zijn overgestapt van NDAP1 op NDAP2, louter en alleen om brandstof te besparen, een onzinreden gezien de lage prijzen die voor kerosine betaald worden. En anders kunnen ze gewoon de ticketprijzen met 10 euro verhogen, daar kun je heel wat kerosine voor kopen en daar merkt niemand wat van.
Als gevolg van NDAP2, ook wel gekscherend de horizontale startprocedure voor piloten met vliegangst genoemd, komen vliegtuigen na 10 km vliegen gemiddeld op zo’n 500 tot 750 m overvliegen i.p.v. het drievoudige zoals voorheen. Je kunt wel raden wat voor impact dat heeft op de geluidsoverlast.
We wachten daarom met smart op de invoering van NDAP3. Die houdt in:
1. Vertrekken vanaf het begin van de startbaan (en niet ergens halverwege);
2. Op volle snelheid de gehele startbaan gebruiken;
3. Aan het einde van de startbaan met een (nog steeds matige) stijgingshoek van 30 graden het luchtruim kiezen, zodat je na 10 km vliegen op 3 km hoogte zit.
Dan zit je dik boven de wolken die dan als een natuurlijk geluidsschild fungeren.
Kost iets meer brandstof, maar wat is nu belangrijker: minder geluidsoverlast voor omwonenden of een beetje meer brandstofkosten voor de luchtvaartmaatschappij?