294972

Datum en tijdstip start overlast 
donderdag 5 oktober 2023 - 09:18
Oorzaak 
Anders
Postcode 
1432
Woonplaats 
Aalsmeer
Omschrijving melding 
Vandaag in De 🗞:”In een brief roept een groep winnaars van de Duurzame 100 uitgever DPG Media op geen fossiele reclames meer te plaatsen in Trouw. ..Meer dan twintig mensen en organisaties, die in de loop der jaren een hoge notering verwierven in de Duurzame 100, vragen in een brief aan de directie van DPG om geen fossiele reclames meer in Trouw te zetten. ‘Onze plek in de Duurzame 100 schuurt. Want uitstekende klimaatjournalistiek van Trouw en dus ook de Duurzame 100 wordt deels betaald door reclames voor vliegreizen en de fossiele industrie.’ Onder de brief staan de namen van onder meer Herman Wijffels (ex-Rabobank), Marjan Minnesma (directeur Urgenda), Paul Polman (ex-Unilever), Louise Vet, (hoogleraar ecologie), Ruud Zanders (medeoprichter Kipster), De Jonge Klimaatbeweging en Caring Farmers. De namen van bijna alle nummers 1 van de afgelopen vijftien jaar staan onder de brief... ‘Ieder jaar is de Duurzame 100 er om ons extra in het zonnetje te zetten, ons belangrijke maar soms onderbelichte werk een boost te geven, en ons aan elkaar te verbinden om samen hoop te creĂ«ren. Daar zijn wij jullie dankbaar voor’, staat in de brief. ‘Maar DPG Media laat Trouw via deze reclames een boodschap verspreiden die zeer schadelijk is voor het leven op aarde, een boodschap die ervoor zorgt dat vliegen, cruises, vervuilende auto’s en de vervuilende industrie normaal blijven. Dit is een grote obstakel in de transitie. Deze reclames zorgen voor meer emissie, in plaats van minder.’ ..De brief is een initiatief van de actiegroep Reclame Fossielvrij, nummer 3 in de Duurzame 100 van 2021 en een jaar later nummer 15. Ook dit jaar staat Reclame Fossielvrij weer hoog op de ranglijst. Bij de uitreiking twee jaar geleden op het podium riep de actiegroep Trouw op om geen fossiele advertenties meer toe te staan in de krant en online. Reclame Fossielvrij vindt dat het te lang ‘angstvallig stil’ blijft. “Wij hopen dat DPG er vaart achter zet, want de klimaatcrisis raast door.” Ze wijst op buitenlandse kranten zoals The Guardian die al zijn begonnen met het uitfaseren van fossiele reclames. De actiegroep richt zich niet alleen op Trouw, maar op alle uitgaven van DPG en van Mediahuis (De Telegraaf en NRC). Volgend jaar komt de publieke omroep aan bod...” En intussen raast de ene na de andere fossiele brandstofslurper met veel uitstoot over ons hoofd.