277479

Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 5 september 2023 - 22:44
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1431
Woonplaats 
Aalsmeer
Omschrijving melding 
In wat voor clusterfuck leven we in Aalsmeer sinds maandag 4 september 2023, de datum waarop de Kaagbaan buiten gebruik is gesteld i.v.m. onderhoud? Onderhoud dat blijkbaar enkel en alleen tijdens kantooruren plaatsvindt (en dus niet sneller kan en de overlast langer duurt), want knetter- knettergek word ik van de herrie. Overlast van zowel de Zwanenburgbaan, waar maandag 4 september om 5.10 uur (‘s morgens) de eerste pretvlucht opsteeg, gevolgd door een aantal andere vluchten, waarna rond 6.45 de Aalsmeerbaan in gebruik werd genomen. Tot overmaat van ramp ook nog de verschillende privéjets die vanaf de Oostbaan vertrokken…..het is gewoon niet leefbaar. En als ik nou nog maar het idee zou hebben dat er iemand met invloed is die zich om dit geheel idiote en onaanvaardbare spektakel druk zou maken, zou dat me het vertrouwen geven dat het wellicht ooit eens anders gaan worden. Dit vertrouwen ben ik volledig kwijt…. Want hoe bestaat het in hemelsnaam dat je, wanneer dit onderhoud aan de Kaagbaan al ruim van tevoren bekend is (dat kan gewoon niet anders) dinsdag 5 september om 6.30 uur de Aalsmeerbaan in gebruik neemt en dat je dit nagenoeg de hele dag doet en er ‘s avonds om 22.45 uur als kers op de taart nog een KLM Cargo (Boeing 747, waarvan KLM zegt deze langzaamaan uitgefaseerd te hebben, behalve dan voor zwaarbeladen vrachtvliegtuigen merken we….) overheen laat bulderen. Woest ben ik. Ik vind dit zó onmenselijk en getuigen van geen enkele vorm van verantwoordelijkheidsgevoel en respect. Boos word ik ook als ik op X (voorheen Twitter) de verschillende ‘draadjes’ lees tussen de voor- en tegenstanders van Schiphol. Het gemak waarmee wordt gezegd: Schiphol ligt daar al zo lang, langer dan al die dorpen er omheen, had je er maar niet moeten gaan wonen (of ga dan verhuizen). Wat een gelul en getuigend van geen enkel historisch besef, want Rijk (een dorp dat in 1960 is opgeofferd voor de Kaagbaan) lag er al eeuwen. Zo ook Aalsmeer (>750 jaar), Hoofddorp (in 1853 ontstaan door fusie uit 2 dorpen), Uithoorn (bestond al in 1570), Kudelstaart (in 1283 werd dit al beschreven), Amstelveen (bestond al in 1300), Amsterdam (stadsrechten in 1300) etc. Hoezo Schiphol lag er al eerder…..voor de goede orde: Schiphol ligt in de Haarlemmermeer, een in 1852 afgeronde droogmaking. Maar eigenlijk zou het hier niets eens over moeten gaan. Het moet gaan over dat wat mensen te verduren krijgen aan overlast, overlast op allerlei fronten. Maar ook over de schadelijke effecten op de lange termijn . Want wat nou als deze voorstanders aan een 2-baansweg wonen, die zo heel stilletjes aan (zonder vergunning) 4-baans wordt of 6 tot 8-baans… Zouden zij dan ook tegen zichzelf zeggen: dan moet je er maar niet gaan wonen? Nee, dan strijd je voor je eigen gezondheid en veiligheid, iets wat heel normaal is, maar bovenal strijd je tegen iets dat niet zomaar zou mogen gebeuren. En dan dat gezever over de economie…. Als ik het goed begrijp valt het wel mee wat er op Schiphol wordt verdiend en zolang de luchtvaartsector geen accijnzen betaalt over kerosine en zolang KLM zichzelf niet kan bedruipen, zou ik het geen economie willen noemen, maar failliete boedel die willens en wetens door de Nederlandse overheid in stand wordt gehouden. En waar wij allen, al vliegt u nooit (misschien wel omdat uw portemonnee het niet toelaat), aan meebetalen, aan al die pretvluchten naar zonnige oorden, waar heel veel mensen zeer regelmatig gebruik van maken voor bijna niets en aan al die ‘belangrijke’ overstappers die zonder ook maar iets essentieels bij te dragen, gebruikmaken van de (eveneens) ‘belangrijke’ hub-functie van Schiphol. Maar ik ben er meer dan klaar mee en heb momenten dat ik aan het einde van mijn Latijn ben. Ik vind het werkelijk schofterig hoe een hele regio wordt opgeofferd, maar ook wordt behandeld. Schiphol komt in het rijtje Groningen, Chemours…