Datum en tijdstip start overlast
zaterdag 15 april 2023 - 06:39
Oorzaak
Geluid
Postcode
2421
Woonplaats
Nieuwkoop
Omschrijving melding
Vanaf 06.30 uur vliegtuigterreur een grote geluidsvlek recht en laag boven de woonwijken van Nieuwkoop en het officiële stilte en Natura 2000 gebied Nieuwkoopse Plassen. Vele, vele, tientallen kiloknallers, privéjets etc. die non-stop een spoor van giftige en ernstig geluidsoverlast gevende uitstoot achterlaten. Een grote geluidsvlek die natuurgeluiden overheerst is hier geen uitzondering maar regel.
Zoek de verschillen: mooie praatjes vs feiten
Duurzaam Schiphol: wat kun jij doen voor het milieu? (bron Royal Schiphol Group)
1) kies voor compensatie van de CO2 uitstoot
feit: reclame code commissie: KLM misleidt met CO2 neutraal en CO2 Zero (reclame fossielvrij 8/4/22)
2) koop SAF (duurzame kerosine) waardoor de CO2 uitstoot van een vlucht wordt verlaagd -
feit: passagier moet hier extra voor betalen (terwijl vliegtuigbrandstof wordt vrijgesteld van belasting) sinds 1/1/23 mengt KLM 1 % voor vluchten vanaf S'hol
blijft over 99% giftige kerosine en CO2 uitstoot voor alle landende KLM toestellen en alle overige vliegmaatschappijen die 100% kerosine blijven gebruiken
3) vlieg zo rechtstreeks mogelijk: Overstappen betekent vaak omvliegen en dus meer CO2 uitstoot. En wist je dat 1 keer minder opstijgen en landen aanzienlijk wat CO2 uitstoot scheelt?
feit: verdienmodel Schiphol is een hub vliegveld - 40% vd passagiers zijn hoppers (bij KLM zelfs 70%) (AD 22/2/23)
4) kies je airline bewust - KLM vliegt op sommige trajecten op biobrandstoffen en easyJet compenseert alle CO2 uitstoot
feit: zie punt 2 + 3
5) minder bagage betekent minder CO2 uitstoot
feit: bagage meenemen wordt steeds duurder vaker belast door Airlines. Dit verdwijnt rechtstreeks in de zak van de Airlines en wordt niet ter compensatie in een CO2 uitstoot potje gestopt
6) kom zo duurzaam mogelijk naar Schiphol
feit: de passagier neemt z'n verantwoordelijkheid. S'hol pocht duurzaam te zijn maar is een wolf in schaapskleren en gaat bewust door met het vervuilen / vergiftigen op grote schaal door met idioot veel (hub) vliegbewegingen en wil er nog meer
7) Europese bestemmingen zijn goed met de trein bereikbaar
Neem eens de trein in plaats van het vliegtuig! Wist je dat op afstanden tot 700 km de trein op reistijd prima kan concurreren met het vliegtuig? En de trein is bij deze afstanden minder milieubelastend dan het vliegtuig
feit: S'hol is een grootgrossierder in korte afstandsvluchten. b.v. A'dam > Parijs 193 pd (1.353 p.w), A'dam > Londen 238 p.d. (1.670 p.w.) etc. Vanaf de Ned. luchthavens stegen er 12.176 keer een privéjet op.
Dat is een stijging van 87% t.o.v. 2021. De CO2 uitstoot van alle privévluchten bedroeg in 2022 bijna 53.000 ton (=2x zoveel als 2021 en 8 x zoveel als in 2020) (bron: Europa nu 30/3/23).
Deze vluchten worden niet meegeteld zo ook hier wordt de kerosine niet belast (bron luchtvaart nieuws 13/12/22). ook de regering doet mee 2022 26 keer vliegen tussen de Nederlandse luchthavens (bron: 24/9/22)
40% vluchten vanaf S'hol is kort (bron: BNN/VARA 27/11/19)
8) Scheid je afval op de luchthaven. Hoe meer mensen dit doen hoe beter de kwaliteit van de afvalstromen en hoe meer we kunnen recyclen
feit: de vliegtuigen dumpen hun giftige uitstoot en geluidsoverlast wel bij de buren tot op vele tientallen kilometers van S'hol. (bron TU Delft 70% stikstofdepositie luchtvaart niet meegerekend - 1/3 van stikstofdepositie in de Natura 2000 gebieden rondom S'hol is afkomstig van de luchtvaart / uitstoot boven de 900 mtr wordt niet meegerekend/weggelaten). Afvalwater S'hol met het kankerverwekkende PFOS wordt geloosd in sloot die in verbinding staat met oppervlaktewater in de regio. Zo ook wordt er ongesaneerde gifgrond gedumpt in de gemeenten rondom S'hol (Schipholwatch 8/8/22 + 7/11/22)
feit: Klimaat / stikstof / duurzaamheid beleid Schiphol: dweilen met de kerosinekraan wijd open. S'hol is niets anders dan een pakketje schroot met een dun laagje chroom - wellicht een duurzame verpakking van een ontegenzeggelijk giftig product