Strafrechtelijke aangifte tegen directies KLM, Transavia en Schiphol

(leestijd circa 2 minuten)Tegen de directies van onder meer KLM, Transavia en Schiphol wordt een aangifte bij Justitie gedaan. Omwonenden stellen dat met name de nachtvluchten hun gezondheid aantasten en daarom als mishandeling moeten worden gezien. Met de aangifte hopen de omwonenden de verantwoordelijke personen voor de strafrechter te brengen: niet de bedrijven, maar de beslissers over de vliegterreur moeten zich dan voor de rechter verantwoorden voor hun gedrag. De aangifte is voorbereid door mr Bénédicte Ficq die eerder vergelijkbare aangiftes deed tegen de directies van onder meer de tabaksindustrie, Chemours en Tata Steel. In de laatste twee zaken loopt het strafrechtelijk onderzoek nog. Volgens de strafpleiter is het geen enkel probleem om aan te tonen dat de nachtelijke overlast door vliegtuigen kan worden gezien als mishandeling. “De herrie benadeelt de gezondheid en dat is hetzelfde als mishandeling.” Stelselmatig Vooral het stelselmatige karakter van de vliegherrie en de daarmee gepaard gaande slaaponthouding is belangrijk. “Omwonenden van Schiphol hebben in veel gevallen gezondheidsproblemen als gevolg van het jarenlang verstoren van hun slaap. Steeds maar weer wakker worden, nooit weten wanneer. Het is slopend voor het gestel, de gezondheid, de relaties en de kinderen.” Volgens Ficq bestaat er geen rechtvaardiging voor de mishandeling. “Het enige doel van de vliegmaatschappijen is het verdienen van geld. Het is niet te geloven dat dit al zo lang wordt getolereerd.” Het is de omwonenden én advocaat Ficq een doorn in het oog dat de mensen die wonen rond vliegvelden niet kunnen rekenen op de politiek. “Met dit nieuwe kabinet worden eerdere maatregelen – zoals het schrappen van de nachtvluchten – teruggedraaid en staat alles weer in het teken van de groei van de luchtvaart”, aldus Alfred Blokhuizen, voorzitter van SchipholWatch. Maximaal drie jaar cel Als de rechter uiteindelijk oordeelt dat de verdachte directeuren schuldig zijn aan de mishandeling, kunnen zij rekenen op maximaal drie jaar cel. “Dat lijkt niet zoveel, maar voor directeuren als Marjan Rintel (KLM) en Marcel de Nooijer (Transavia) is dat toch een lastige onderbreking van hun werkzaamheden”, aldus Blokhuizen. SchipholWatch is een van de partijen die de aangifte tegen de verantwoordelijken uit de vliegindustrie organiseren. “We hopen met een veroordeling ervoor te zorgen dat er een einde komt aan de nachtelijke vliegterreur. Dat mensen als Rintel, De Nooijer en Van Oord gaan inzien met welke gevolgen zij omwonenden van Schiphol opzadelen”, aldus Blokhuizen. Advocaat Ficq is niet bang voor het verweer van Schiphol en de vliegfirma’s als zouden zij zich aan de wet houden. “Zij houden zich niet aan de regels. Sterker nog, de regels worden niet gehandhaafd. Het luchtvaartbesluit uit 2008 bepaalt dat de toegebrachte schade niet mag verergeren ten opzichte van de schade die er eerder al was. En dat is wel degelijk gebeurd, zo oordeelde eerder dit jaar ook de civiele rechter”, zo vertelt zij aan het AD. Meedoen Omwonenden die zich willen aansluiten bij de aangifte, kunnen een mailtje sturen aan [email protected] met daarin hun volledige naam en adres, de reden van de aangifte, en hoe lang zij al overlast ervaren van nachtvluchten. Uw gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld, zoals altijd in het contact tussen advocaat en cliënt. Ook gemeenten kunnen deelnemen aan het strafproces namens hun burgers. De aangifte is deels geïnspireerd op de thesis van drs Nienke van Baal met als titel Living with toxicity, waarin zij betoogt dat de langdurige overlast en vervuiling door Schiphol kan worden gezien als ‘slow violence’. Zij concludeert dat de slachtoffers machteloos staan tegen een vorm van geweld die is verspreid over de tijd, maar meestal over het hoofd wordt gezien als delict dat de gezondheid van mensen wel degelijk aantast.
09 december 2024, 12:05