Datum en tijdstip start overlast 
zondag 6 augustus 2023 - 12:37
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1082
Woonplaats 
Amsterdam
Omschrijving melding 
Nu al een reactie van BAS op onze vraag hoe het kan dat in Buitenveldert en Amstelveen meer overlast wordt ervaren van startend vliegverkeer Zwanenburgbaan richting het zuiden. "Uit onze data is gebleken dat toestellen de afgelopen jaren niet lager zijn gaan vliegen. De hoogte waarop toestellen overkomen is redelijk constant gebleven. Het startgewicht van een toestel heeft natuurlijk wel invloed op de hoogte waarop toestellen overkomen, bijvoorbeeld een B777 naar Kaapstad vliegt lager dan een B737 naar Milaan. De enige reden die mogelijk te maken heeft is dat in 2014 de startprocedure veranderd is. Voor 2014 gebruikte Schiphol te NADP1 starttechniek en na 2014 zijn ze overgegaan op de NADP2 starttechniek. Hierbij maakt het vliegtuig eerst snelheid en gaat daarbij geleidelijk steeds hoger vliegen. Doordat het vliegtuig sneller vliegt, kunnen de vleugelkleppen (flaps) eerder worden ingetrokken. Dankzij deze procedure kan het vliegtuig sneller op grotere hoogte vliegen en veroorzaakt het minder hinder in grote gebieden rondom Schiphol. Bovendien bespaart deze procedure brandstof, wat scheelt in de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. De eerder gebruikte startprocedure NADP1 is op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven gunstiger qua geluidsniveau, maar levert per saldo in grotere gebieden rondom Schiphol juist meer geluid op. Ook wordt hiermee meer brandstof verbruikt en meer uitstoot veroorzaakt." Lastig om dit te geloven, want dan zouden we al sinds 2014 dezelfde overlast moeten hebben en dat is volgens ons toch echt niet het geval. Het is echt iets van de laatste periode.