Datum en tijdstip start overlast
donderdag 30 maart 2023 - 05:11
Oorzaak
Geluid
Postcode
2465
Woonplaats
Rijnsaterwoude
Omschrijving melding
In het nieuws….. Het gebruik van privévliegtuigen is vorig jaar sterk toegenomen, zowel in Nederland als de rest van de Europese Unie (EU). In 2022 is het totaal aantal privévluchten in de EU met 64 procent toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat blijkt uit een inventarisatie die het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft heeft gemaakt in opdracht van Greenpeace. De milieuorganisatie noemt de toename "schaamteloos". De stijging van het aantal privévluchten is nog groter in Nederland dan het totale stijgingspercentage in de EU. Volgens het rapport steeg vanaf Nederlandse luchthavens 12.176 keer een privévliegtuig op in 2022. Dat is een stijging van 87 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De CO2-uitstoot van alle privévluchten vanuit Nederland bedroeg in 2022 bijna 53.000 ton. Dat is meer dan twee keer zoveel als een jaar eerder en bijna acht keer zoveel als in coronajaar 2020. Toen werden 'slechts' 2.484 privévluchten ondernomen vanuit ons land. Privéjets vliegen tientallen keren per jaar extreem korte stukjes. Tientallen keren per jaar vliegen privéjets extreem korte stukjes. Zo werd de 46 kilometer die tussen Rotterdam en Amsterdam ligt, vorig jaar 149 keer afgelegd per privévliegtuig. Op de nog kortere route Maastricht-Luik (en vice versa) vloog volgens het rapport in totaal 62 keer een privéjet. In hoeverre die vluchten passagiers vervoerden is onbekend, zegt onderzoeker Jasper Faber. "Extreem korte vluchten zijn vaak herpositioneringsvluchten", legt hij uit. Dan wordt bijvoorbeeld een passagier afgezet in Maastricht en een volgende opgepikt in Luik. De populairste Europese route voor privévluchten was vorig jaar Parijs-Londen, gevolgd door Nice-Londen en Parijs-Genève. Londen-Amsterdam was goed voor een tiende plaats op de Europese ranglijst. De cijfers die CE Delft heeft gebruikt komen van Cirium, een bedrijf dat is gespecialiseerd in luchtvaartdata. Ze gaan niet verder terug dan 2020, maar afgaande op eerdere rapportages van CE Delft zelf lijkt het erop dat het aantal vluchten in 2022 ook beduidend hoger lag dan in 2019, het jaar voor de pandemie. Omdat een andere methodiek is gebruikt, is een goede vergelijking echter niet mogelijk.