216636

Datum en tijdstip start overlast 
vrijdag 17 maart 2023 - 09:06
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1185
Omschrijving melding 
N.a.v. een mail aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat (Heleen Groot) kreeg ik antwoord. Korte samenvatting: alles wordt beter. De ergste zin:"Er is een wet aangenomen waarbij Schiphol zich aan de afspraken moet houden." Dit was mijn antwoord op de brief. Beste Heleen, Dank voor je uitgebreide mail. Mijn zorgen zijn helaas helemaal niet weg. Een aantal jaar geleden werd ik gebeld door een medewerken van Verkeer en Waterstaat. Ook een heel aardige vrouw. Zij vertelde mij dat Schiphol in januari 2023 zou krimpen naar 440.00 vluchten. Dat is nu al verworden tot “streven naar 440.000 vluchten vanaf november 2024. Dus de belofte van ‘streven naar’ is al 2 jaar later geworden. Verder begrijp ik dat Mark Harbers wil dat luchthaven vanaf 2027 onbeperkt kan groeien met ‘stillere’ vliegtuigen. Als ik vervolgens lees dat Schiphol zelf elke 5 jaar in kaart moet brengen of het geluid meer of minder is geworden, heb ik weinig hoop op betere tijden. In het gunstigste geval iets stiller, maar wel meer vliegbewegingen en daardoor wordt de uitstoot van ‘giftige’ stoffen wél vergroot. Verder snap ik ‘de goede verbondenheid van Nederland naar de rest van de wereld’. Als die vluchten stiller worden en er gehandhaafd gaat worden op de nachtvluchten (laatste vlucht vanochtend 00:37 en 1e vlucht om 5:24 uur) dan begrijp ik die. Maar Schiphol heeft als businessmodel het hub-and-spoke-systeem. Dat heeft niets te maken met een ‘goede verbondenheid’. Winst voor Schiphol, heel veel verlies voor omwonenden. Het werken aan een nieuwe normering van vliegtuiggeluid voor de omgeving, betekent dat jullie al wisten dat de oude normering niet waarheidsgetrouw was. Er zijn inderdaad geen gemiddelde vlieggeluiden. Opstijgende vliegtuigen vanaf baan 9, vliegen geregeld op nog geen 300 meter boven onze wijk. Zelfs de explane app kan het geluid niet waarnemen, omdat deze harder is dan 89 decibel. Maar uitgaande van een ‘gemiddeld geluidsniveau’ zouden wij een goed gesprek in de tuin kunnen voeren. Nou, totaal niet. En verder heb je in Amstelveen ALTIJD geluid van vliegtuigen. Dat is ook een zeer belastende herrie. Niet altijd de herrie waarbij je geen gesprek meer kan voeren, maar het altijd aanwezige, diepe gebrul van vliegtuigmotoren op de achtergrond werkt ook op je zenuwen. Het komt bijna niet meer voor, maar vroeger vroegen mensen wel eens waarom ik dan in Amstelveen woon. Nou, heel simpel: ik ben er 60 jaar geleden geboren. En hebben ze in Amstelveen dan geen onderwijzers nodig? Afsluitend: heel erg bedankt voor je mail. Ik ben inderdaad niet gerustgesteld. Dat komt omdat ik de afgelopen 40 heb gezien dat het ministerie vooral samenwerkt met Schiphol. Hun lobby is altijd sterker dan ‘het gezeur’ van de omwonenden. Het uitbreiden van Schiphol moet een beetje gekneed worden door hier en daar een artikeltje in de krant te plaatsen “CO2 uitstoot van Schiphol niet zo groot als gedacht” en mij een hoopvol telefoontje of mailtje te sturen. Maar dat werkt niet meer. Mensen hebben het actief of passief door. Geen gepolder meer. Schiphol KAN zo NIET doorgaan. Het verzet zal steeds meer groeien. Ik hoor het om me heen.