Datum en tijdstip start overlast
woensdag 7 september 2022 - 20:54
Oorzaak
Geluid
Postcode
2465
Woonplaats
Rijnsaterwoude
Omschrijving melding
Onderzoek: airlines lopen grotere kans op faillissement………Tijdens de coronaperiode behoorden ze nog de grootste ontvangers van overheidssteun maar die tijd is voorbij. Luchtvaartmaatschappijen zullen de komende wintermaanden alleen moeten zien door te komen. Door de inflatie en gestegen energieprijzen is de kans op een faillissement scherp gestegen, aldus analisten van Sanford C. Bernstein.
Geringe kans dat kabinet weer de beurs trekt voor de luchtvaartsector
Zo ongeveer het eerste bedrijf waar het kabinet de beurs voor opentrok toen de coronamaatregelen reizen onmogelijk maakten was KLM. Om te voorkomen dat de blauwe zwaan zou stranden, werden miljarden aan loonsteun en (alweer terugbetaalde) leningen naar het hoofdkantoor in Amstelveen overgemaakt. Deze winter zijn de vooruitzichten voor KLM en de hele luchtvaartsector opnieuw onzeker. Maar de kans dat de overheid opnieuw in staat is om zo snel en zo royaal bij te springen is klein wanneer miljoenen mensen (en duizenden bedrijven) straks hun gasrekening niet meer kunnen betalen.
Analisten: sterk gestegen faillissementsrisico voor luchtvaartmaatschappijen
Analisten van de Londense investeringsmaatschappij Sanford C. Bernstein zien daardoor het faillissementsrisico voor de sector scherp stijgen. Andere factoren zijn de geëxplodeerde energieprijzen, de extreme inflatie, de stijgende loonkosten en de afname van reizigers die zich elke winter voordoet. De researchafdeling van Bernstein heeft een nieuw model ontwikkeld waarmee zij aan de hand van factoren als capaciteit, routenetwerk en leasekosten voor elke luchtvaartmaatschappij het faillissementsrisico kan bepalen.
Onderzoek: faillissementsrisico Air France-KLM verwaarloosbaar
Hieruit blijkt dat de top zes in Europa vooralsnog weinig te vrezen heeft. In deze groep bevinden zich de low-cost carriers Ryanair, EasyJet, Wizz Air en de giganten Lufthansa, Air France-KLM en IAG, de Brits-Spaanse onderneming waar British Airways en Iberia in zijn opgegaan. Anders ligt het voor de luchtvaartmaatschappijen in Midden- en Oost-Europa. Airlines in Cyprus, Albanië, Belarus, Bulgarije, Tsjechië, Georgië, Moldavië en Roemenië gaan zware tijden tegemoet. Bernstein verwacht dat Wizz en Ryanair het meest van deze situatie gaan profiteren omdat zij deels al in deze markten opereren en snel vliegtuigen beschikbaar kunnen stellen.