Datum en tijdstip start overlast
donderdag 28 juli 2022 - 06:50
Oorzaak
Geluid
Postcode
2421
Woonplaats
Nieuwkoop
Omschrijving melding
Goedemorgen, op deze prachtige dag, blauwe lucht, de zon schijnt, fijne temperatuur. Dat wordt genieten! Helaas, de dag is nog geen 2 uur oud maar in plaats van de ramen en deuren wagenwijd open te zetten om zo een frisse wind door het huis te laten gaan of misschien wel ongestoord in de te tuin zitten, familie, vrienden uit te nodigen om weer eens bij te kletsen, gaat 'het feest' niet door. Door de continue meer dan zeer aanwezige geluidsoverlast van laag landende en hogere stijgende vliegtuigen met enorme nagalm, zitten we midden in 1 grote geluidsvlek. Zo worden we weer voor de dagelijkse keuze gesteld. Ramen en deuren dicht houden, zeg maar gevangen gezet, of toch open met oordoppen naar buiten en niemand uitnodigen. Zeg het maar? In nog geen 2 uur zijn alweer vele tientallen herriebakken vanaf 06.50 uur recht over woonwijken en officieel natura 2000 en stiltegebied gevlogen. En het gaat maar door en door. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat deze overlast al jarenlang ongestraft plaats kan vinden en zelfs kan uitbreiden? Op de site van de Rijksoverheid is duidelijk het volgende terug te vinden: een Natura 2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Natura 2000-gebieden worden plant- en diersoorten die in Europa bedreigd zijn en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Op de site van het Het Europees parlement wordt nogmaals benadrukt hoe belangrijk dit is en vat het als volgt samen: biodiversiteit zorgt voor schone lucht, fris water, een goede kwaliteit van de bodem en de bestuiving van gewassen. Het behoud van de biodiversiteit helpt om klimaatverandering te bestrijden en ons eraan aan te passen en het vermindert de impact van natuurrampen. Oftewel: als je het nu verkloot, dan verkloot je onherroepelijk en onomkeerbaar de leefbaarheid van nu en in de toekomst met alle gevolgen van dien. Precies daarom zijn er regels die in een natura 2000 gebied moeten worden nageleefd en is er max 40 decibel aan geluid toegestaan, wordt er zoveel mogelijk met fluisterbootjes gevaren (minder uitstoot etc. etc.). En wat doet de luchtverkeersleiding van Schiphol? Die geconfisqueerd het gebied en misbruikt deze als een grote landingsbaan en hengelt zo dagelijks vele, vele tientallen vliegtuigen (met een veelvoud aan decibel) binnen via de natura 2000 short cut om deze vrijwel meteen weer te laten vertrekken. Schiphol is immers het grootste Europese hub/overstap vliegveld van Europa. Landen, stijgen, landen, stijgen. Om deze hub functie te behouden moeten er minstens 440.000 vliegbewegingen per jaar plaatsvinden! Een aantal wat onmogelijk verwerkt kan worden zonder hier structureel ruim 1.5 miljoen omwonenden dagelijks tot op vele tientallen kilometers rondom Schiphol te belasten, terroriseren en letterlijk te verzieken door de ernstige geluid en stank overlast alsmede zeer giftige CO2, (ultra)fijnstof uitstoot etc. etc. welk elk vliegtuig als spoor achterlaat. Alsmede verantwoordelijk is voor de versnelde opwarming van de aarde welke de luchtvaart op grotere hoogte veroorzaken. Wat maar niet doordringt is dat Nederland te klein is en blijft voor zoveel vliegbewegingen. Nederland is zelfs zo klein dat je binnen een paar minuten naar het buitenland vliegt. Aan de grootte van Nederland valt niets te veranderen! Het klimaatprobleem / milieuschade en overlast aanpakken en tegelijk Schiphol de huidige hub functie laten behouden gaat niet samen. Maat 44 past niet zonder kleerscheuren in maatje 36! Nu niet dan niet nooit niet. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Op de huidige voet doorgaan of drastische daling van de vliegbewegingen. En dat kan alleen als de titel van Schiphol als grootste van Europa wordt ingeleverd. Schiphol / grootgrossierder hub vluchten KLM / grootaandeelhouder De Nederlandse Staat 67,77% zullen hun verantwoordelijkheid moeten nemen, hun consequenties moeten trekken en het boetekleed moeten aantrekken. Ze hebben jarenlang met volle bewustzijn besluiten en risico's genomen, om er alles aan te doen om maar te kunnen blijven groeien en zo hun ego's te kunnen strelen. Volledig geobsedeerd om hun doel te bereiken hebben ze blind en doof voor alle gevolgen werkelijk alles uit de kast getrokken. Zo ook door het recht in eigen hand te nemen en zich boven de wet te wanen en hiernaar te handelen. Ze hebben met voorbedachte rade ons doen willen laten geloven dat de schadelijke invloed van de luchtvaart allemaal wel meevalt. Ze hebben hiervoor vele rapporten die onomstotelijk het tegendeel bewijzen totaal genegeerd. Ze hebben de jaarlijks honderdduizenden overlastmeldingen van omwonenden, die keer op keer wanhopig geprobeerd hebben om kenbaar te maken dat het niet leefbaar is door de continue herrie en stankoverlast, structureel van tafel geveegd. Ze laten al jarenlang hun eigen platformmedewerkers in een zeer giftige omgeving werken met vele ziektemeldingen en overlijden tot gevolg (bron: Zembla dec 2021). Ze hebben zich totaal niet aan de milieu / uitstoot / overlast / vergunning eisen en regels gehouden. Ze hebben honderden miljoenen aan belastinggeld 'weggegeven / afgeschreven' om de boel staande te houden (bron: De blauwe fabel). Ze hebben manieren gevonden om mooie cijfers te 'creëren' en zo uitbreidingen te laten plaatsvinden en vergunningen uitgedeeld/verkregen. Ze hebben zeer belastende informatie weggelaten, in laadjes laten verdwijnen, of van sites afgehaald etc. etc. De lijst van opzettelijk weglaten, misleidende informatie, het omzeilen van regels en weten is slechts het topje van de ijsberg. Zomaar een voorbeeld: Het niet meerekenen van de uitstoot boven een vlieghoogte van 900 meter (in tegenstelling tot de voorschriften van de Europese Unie) waardoor er maar liefst 70% van alle stikstofdepositie door vliegtuigen buiten beeld blijft. Depositie is dat deel van uitstoot dat neerslaat op de bodem, dat verzuring van grond veroorzaakt en daardoor de natuur (en mens) schade berokkend (bron TU Delft / Schiphol Watch 14/6/22). Naast de milieuschade kost dit ook jaarlijks ruim 3,5 miljard aan milieu en klimaatschade (bron: rapport monetaire milieuschade in Nederland van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) uit 2018 - Schiphol Watch d.d. 22/7/22). Ze hebben zich werkelijk in alle bochten gewrongen om de gitzwarte werkelijkheid rooskleurig te doen lijken. Het omzeilen, weglaten, negeren en verbloemen van regels en wetten, betekent echter niet dat het niet bestaat. Het is struisvogel politiek bedrijven met een hoofdletter S. Wat hier gaande is stinkt aan alle kanten, is beschamend, verwerpelijk en crimineel en op zijn minst strafbaar. Hier wordt al jarenlang heel bewust, structureel, fysieke en mentale zeer ernstige (letsel)schade aangericht bij mens en milieu. Dit kan en mag niet ongestraft blijven! Nederland is en blijft te klein. Schone en stille luchtvaart bestaat niet! Punt!