127597

Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 31 mei 2022 - 11:52
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1183
Woonplaats 
Amstelveen
Omschrijving melding 
Hinder Vanaf zeven uur rond tien uur Nu even stil. Ben er klaar mee en wil iets doen. Genoeg is genoeg! Mooi hoe in het VVD vocabulaire ultra-fijnstof en fijnstof uitstoot tgv van vliegverkeer niet voorkomt. Alsof we hier te maken hebben met een fictief probleem zoals 5G, of hiermee wordt het hele onderwerp luchtverontreiniging door luchtvaart gelijk getrokken met de hysterie tegen vaccinatie. In het amstelveenZ stukje kon er nog net gesproken worden over het zorgen maken over ''het effect van uitstoot van kerosine op de volksgezondheid'' Beste Menno Van leeuwen, wat bedoelt u met uitstoot van kerosine? Ik denk dat u de penetrante stank bedoeld, die opvalt als je terug komt van weekendje weg om uit te rusten van de geluidsterror die nu in ons geliefde Amstelveen heerst. Ja waar, kerosine dampen zijn niet gezond voor ons, alleen er is meer: ik weet dat milieu vervuiling ook niet bestaat in het VVD woordenboek. Maar ik wil het wel even uitleggen: bij verbranding van koolwaterstoffen ( e.g diesel en kerosine) door motoren wordt niet alles verbrand. Er ontstaan deeltjes bedekt met voor mens en dier toxische stoffen ( dioxine/en PAKs). Deze deeltjes variëren in maat. Zoals bij een zak met knikkers. Er zijn enorm veel studies naar gedaan, en wat blijkt de kleinste deeltjes zijn het schadelijkst ( en het moeilijkst te meten) en wat wil het nou? Juist vliegtuigen stoten deze kleinste deeltjes, het ultra-fijnstof uit. 1 opstijgend vliegtuig stoot net zo veel uit per seconde als een miljoen diesel vrachtwagens per seconde die stationair tijdens langs de snelweg per seconde doen. Dat is een feit. Punt. Wat ook een feit is dat het ultra fijnstof op dit moment niet wordt gemonitord in Amstelveen als de Buitenveldertbaan op deze wijze in gebruik is genomen. Er was een meet punt eerder op de Kalfjes laan. Maar tijdens dit RIVM onderzoek was het de situatie hoe deze hoort ( dus niet preferent) en niet met de intensiteit van nu. Er zou nu een studie uitkomen naar de gevolgen van lange termijn effecten.. maar niets gezien. Alleen dat de berekeningen voor ultra-fijnstof (UFP) zijn aangepast omdat het lager zou zijn dan in de werkelijkheid???? Berekenen is niet meten. Interessant. Ook staat op de RIVM site staat ook dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar UFP. Maar naar mijn inzicht is dat klinkklare onzin overigens bleek eerder uit metingen dat in de nabije omgeving van Schiphol de hoeveelheid UFP 5x zo hoog is als normaal zou moeten zijn. Uit studies in het buitenland komt verontrustende data. Bijvoorbeeld meer vroeggeboortes nabij luchthavens. Maar het RIVM gaat nu het wiel uitvinden. Het doet me denken aan de mondkapjes affaire. Dit moest ik even kwijt. Op naar weer een dag overlast door mijn buur Schiphol.