84771

Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 12 februari 2022 - 14:01
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1852
Woonplaats 
Heiloo
Omschrijving melding 
Heiloo - weer een heel weekend een armada van laagvliegend (600m) verkeer, ongelofelijk veel overlast, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Op 40km afstand van Schiphol. Waarom zo laag, zo ver van Schiphol? Want "veiligheid", immers we "moeten" landen op de twee parallelle banen. Waarom? Omdat die "preferent" (overigens, geheel zonder inspraak van degenen die de overlast zullen ervaren) zijn verklaard. Ofwel, nu is men blijer in Amstelveen en Buitenveldert (en terecht), maar ten koste dus van het grootste deel van Noord Holland, het lost niks op, maar verplaatst alleen maar het probleem. Al dat gebied in Noord Holland dat op volledig arbitraire gronden ook nog eens buiten de geluidscontouren valt - dit terwijl de vlieghoogte toch echt niet onderdoet voor die rond Schiphol (nl 600m) en ondanks het feit dat de vliegtuigen (zie app Explane), toch consistent tussen de 72 en 78db herrie maken, midden in Heiloo, ofwel, nog hoger in Akersloot, Castricum, Limmen, Krommenie, etc. etc. En dat allemaal afgezien van de overige overlast = fijnstof, stikstof, allerlei kankerverwekkende stoffen, die op grote schaal uitgestoten worden. En na de landing mogen de 'kisten' ook nog eens een paar km taxiën, wat tonnen brandstof kost en dit CO2 en vervuiling oplevert. MER? klopte niet, vergunningen, kloppen al jaren niet, metingen - worden door Schiphol "verzorgd". Handhaven, ho maar... Waarom is het überhaupt nodig om parallel te landen? Om 500k+ vluchten te verwerken. Waarom moeten we 500k+ vluchten verwerken? Omdat het Hub-and-Spoke model hier heilig verklaard is...en wat is de oorzaak daarvan: omdat KLM - als grootste op Schiphol, op de trans-Atlantische en Aziatische routes zo haar geld verdient! Zoveel zelfs, dat het ruimschoots loont om onder kostprijs vanaf allerlei luchthavens in Europa (UK voorop), mensen in te laten vliegen en over te laten stappen. Ofwel, het grootste deel van de 500k vluchten bestaat dus uit allerlei overlast veroorzakende onnodige binnenkomende en uitgaande vluchten met overstappers. En dat allemaal zodat een onderneming, die overigens al 75 jaar aan het overheidsinfuus ligt, in Franse handen is, en zeer lage marges kent, kan "overleven", want meer is het niet. Directe vluchten zijn de toekomst, zie de prijsvechters van Ryanair, Easyjet, etc., die ondanks ontbreken van 3.4miljard aan overheidssteun, wel gewoon overleven. Tijd om deze archaïsche, vervuilende, lage-marge industrie aan de kant te schuiven en te investeren in hoog renderende toekomst-technologieën. Met 200k vluchten bedien je ruimschoots de verbinding met de rest van de wereld en wordt iedereen er beter van. En de werkelijke kosten van de overlast doorberekenen, ofwel realistische prijzen voor de vluchten rekenen ipv de werkelijke kosten externaliseren naar de bewoners van NL. Volgende verkiezingen zijn die van de gemeenteraad - voer de druk op de lokale politici op om actief te worden; dit is ook in hun belang, want niemand wil naar een onleefbare plek verhuizen. En wijzig de vluchtroutes zodat deze zo kort mogelijk over land gaan (gebruik bijv Noordzeekanaal, TATA , Havens van A'dam, etc) ipv heel Noord Holland doorvliegen op 600m.