Datum en tijdstip start overlast
woensdag 5 januari 2022 - 18:09
Oorzaak
Anders
Postcode
3641
Woonplaats
Mijdrecht
Omschrijving melding
Las vanmorgen in de krant dat het aantal vrachtvluchten vergeleken met 2019 70 % hoger was!, hoewel slecht 5 procent meer vracht werd verwerkt op Schiphol.
Dit verklaart wel de toegenomen herrie.
Tevens blijft KLM soms met halfvolle vliegtuigen vliegen alleen al om de landingsrechten te behouden, niet normaal : niet voor het milieu, niet voor de overlast.
Zie bv. link over Lufthansa :
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/lufthansa-schrapt-33000-vluchten-vanwege-verspreiding-omikron
Omikron komt daarmee hard aan bij Lufthansa. Europa's grootste luchtvaartgroep voerde ten opzichte van voor de virusuitbraak juist weer ongeveer 60 procent van de vluchten uit. En de hoeveelheid passagiers zat de laatste tijd op ongeveer de helft van het normale niveau. Het aantal geannuleerde vluchten zou, uitgaande van de verwachte vraagafname, eigenlijk nog hoger moeten zijn. Maar Lufthansa kiest er volgens Spohr voor om 18.000 "extra, onnodige vluchten" te blijven uitvoeren omdat de onderneming anders mogelijk belangrijke landings- en vertrekrechten verliest.
Ditzelfde deed KLM al in 2020 : Elbers was trots dat er toen alweer op 90 % van de bestemmingen van KLM gevlogen werd,
dit voor hetzelfde doel : slots behouden.
Waarom is dit niet administratief te regelen, ik las ook ergens dat er in Europa een waiver is om de slots toch te houden zonder te vliegen vanwege COVID-19, maar het lijkt er op dat veel luchtvaartmaatschappijen toch liever blijven vliegen om de slots op deze manier te vast te houden.
Dit met alle gevolgen voor ons als omwonenden, (ondertussen half Nederland) , het milieu en het nutteloos verstoken van brandstof !