Nieuwsoverzicht

Rechter: Eindhoven en Rotterdam Airport moeten krimpen wegens stikstofuitstoot

De vakantievliegvelden Rotterdam en Eindhoven Airport moeten krimpen omdat beide geen natuurvergunning hebben en teveel stikstofoxiden uitstoten die negatief uitpakken voor de omliggende natuur.

Dit maakte Johan Vollenbroek, voorman van natuurbeschermingsorganisatie MOB, vandaag bekend. Het vonnis heeft vergaande gevolgen voor de vliegvelden, omdat zij vanaf nu niet meer stikstofverbindingen mogen uitstoten dan toen de huidige regelgeving in werking trad. Dat betekent terug naar het niveau van halverwege jaren ’90 van de vorige eeuw.

Luchtruimherziening heeft slechts één hard doel: meer vliegen

Hoewel de luchtruimherziening door het Ministerie van Infrastructuur keer op keer wordt verkocht als ‘milieumaatregel’, blijkt uit opgevraagde documenten dat er maar één hard doel is: de groei naar 800.000 vluchten per jaar.

Steeds maar weer stelt het ministerie richting publiek en Tweede Kamer dat de luchtruimherziening slechts bedoeld is om minder om te hoeven vliegen en minder hinder te veroorzaken. Maar in de nu vrijgegeven documenten is geen enkel harde doelstelling te vinden op deze vlakken.

Corendon vliegt ondanks sancties Russische toeristen naar Turkije

De Nederlandse vakantieaanbieder Corendon vliegt regelmatig Russische toeristen vanuit Moskou naar de Turkse badplaats Antalya en weer terug. Dat gebeurt met precies hetzelfde toestel dat ook veelvuldig wordt ingezet vanaf Schiphol en Rotterdam Airport.

Gevraagd om een reactie ontduikt ene Anouk op het officiële X-account van Corendon de verantwoordelijkheid door te suggereren dat “de Nederlandse holding” niet deze vlucht uitvoert.

Minister waarschuwt Kamer terecht tegen al teveel perspectief luchtvaart na vonnis RBV

VVD-Kamerlid Peter de Groot opperde woensdag jongstleden in het luchtvaartdebat dat met de huidige ‘stillere’ vliegtuigen het Luchthavenverkeersbesluit uit 2008 wel eens ruimte zou kunnen bieden voor meer vluchten dan verkeersminister Mark Harbers denkt. Harbers hielp hem – terecht – uit de droom.

Daaruit blijkt dat de minister goed is voorgelicht over de volledige impact van het vonnis in de zaak die de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) aanspande tegen zijn ministerie.

Geluidsgrens Uithoorn met 20 procent overschreden, ILT start onderzoek

In Uithoorn is vorig jaar 20 procent meer vliegherrie veroorzaakt dan is toegestaan. Daarmee heeft Schiphol ver buiten de lijntjes gekleurd. De inspectie is een onderzoek gestart en overweegt handhaving – een nouveauté.

Wat die handhaving inhoudt, kan de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) nog niet zeggen. Dat moet duidelijk worden in de volgende handhavingsrapportage. Het vermoeden bestaat dat de overtredingen buiten de voorwaarden van het anticiperend handhaven vallen.

Grote vraagtekens bij onderdelen advies aan Hoge Raad in zaak KLM versus de mensen

Vorige week bracht de advocaat-generaal advies uit aan de Hoge Raad. Dat leidde tot veel onrust onder omwonenden die juist zo blij waren met het eerdere vonnis in de zaak van de stichting RBV tegen de Staat. Hoe beïnvloedt het advies de uitvoering van het vonnis?

SchipholWatch ontving tientallen vragen van omwonenden en vroeg daarom advocaat mr Salco-Jan Spanjaard om het advies te bestuderen. Hij analyseerde het dossier en komt tot opmerkelijke en deels geruststellende conclusies.

Oproep aan provincie: bescherm burgers tegen het PFAS-gif van Schiphol

Via een slim omweggetje komt Schiphol aan vergunningen voor het opslaan en verwerken van PFAS-gifgrond. De gemeente Haarlemmermeer werkt er willens en wetens aan mee en op het provinciehuis blijft het vooralsnog oorverdovend stil.

En dat laatste is opmerkelijk, omdat volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de provincie het bevoegd gezag is als het gaat om het verlenen van de vergunningen. Dat blijkt klip en klaar uit een advies van de inspectie in januari van dit jaar aan de provincie.

Twee tot drie keer zoveel vliegtuigen over vierde aanvliegroute

Gedetailleerde berekeningen tonen aan dat twee tot drie keer zoveel vliegtuigen de vierde aanvliegroute op Schiphol zullen kiezen als wordt voorgespiegeld door het Ministerie van Infrastructuur (I&W). Het kunnen er zomaar 330 per dag worden.
Dat zijn dan veertien vliegtuigen per uur, verdeeld over het hele etmaal. In het ergste geval betekent dit iedere vier minuten één toestel – naar verwachting overdag en aan de randen van de nacht méér en middenin de nacht wat minder – waarbij het geluid van ieder toestel zomaar een minuut of langer kan aanhouden.

Pagina's