Nieuwsoverzicht

Onderzoekers I&W: belang van directe bestemmingen Schiphol zwaar overschat

Hoe groot of hoe klein het bestemmingennetwerk van Schiphol is, maakt weinig uit voor de reiziger. Als een stad niet met een rechtstreekse vlucht te bereiken is, wordt simpelweg gekozen voor een overstap of een andere bestemming.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM), een onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur (I&W).

Reizigers hebben een sterke voorkeur voor rechtstreeks vliegen en zijn bereid daarvoor extra te betalen. Maar vooral bij langere afstanden stuit een overstap nauwelijks op bezwaren.

Advocaat legt vonnis RBV uit aan gemeenteraad Aalsmeer

Gisteravond legde advocaat Channa Samkalden de betekenis uit van het vonnis in de gewonnen zaak van Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de Staat wegens vliegherrie. Dat gebeurde in een speciale openbare zitting van de commissie luchtvaart in de gemeenteraad van Aalsmeer.

De video is gemaakt en beschikbaar gesteld door de gemeente. Vanaf 1 uur, 34 minuten en 20 seconden start het gedeelte met advocaat Samkalden.

Overheidsdocumenten tonen aan: inspraak luchtvaart een wassen neus

Wat iedere deelnemer al vermoedde, blijkt waar. De inspraakprocedures van het Ministerie van Infrastructuur zijn een wassen neus. Al voor de start liggen antwoorden op zienswijzen vast en de deelnemer wordt gezien als ‘de tegenstander’.
Recent vrijgegeven stukken in het kader van de Wet open overheid (WOO) laten helaas geen ruimte voor andere conclusies. Uit de documenten stijgt de geur op van een door en door corrupt ministerie dat geen enkel oog heeft voor de belangen van omwonenden, maar slechts voor die van de vliegindustrie.

Minister Van Gennip: ook geringe blootstelling aan uitstoot vliegtuigen is kankerverwekkend

Voor de meeste bestanddelen van vliegtuiguitstoot is geen veilig niveau van blootstelling. Ook geringe blootstelling leidt al tot een verhoogde kans op kanker.
Dit zegt demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) in antwoord op vragen van Bart van Kent, lid van de Tweede Kamer namens de SP.
Deze constatering betekent dat ook honderdduizenden omwonenden te maken hebben met een verhoogd risico op kanker als gevolg van het vliegverkeer.

Reclames KLM misleidend en onrechtmatig

KLM heeft de consument misleid met vage milieuclaims in reclame-uitingen. Dit stelde de rechtbank van Amsterdam eerder deze week in een opzienbarend vonnis. Ook geeft het bedrijf stelselmatig een te rooskleurig beeld van de eigen duurzaamheid.

Met dit vonnis in de hand kan worden geconcludeerd dat vliegen helemaal niet duurzaam is, in tegenstelling tot wat veel firma’s uit de sector beweren. “De maatregelen verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is.”

Bizar: Haarlemmermeer probeert honderden bezwaren tegen gifopslag Schiphol weg te strepen

Met één streek van de pen hoopt de gemeente Haarlemmermeer af te komen van bijna alle bezwaren die bezorgde bewoners hebben ingediend tegen een nieuwe vergunning voor een PFAS-gifopslag van Schiphol. Burgers zijn woest, maar vastberaden.
Om de strijd tegen de gifopslag en gifreinigingsinstallatie van Schiphol te faciliteren heeft SchipholWatch een app-groep aangemaakt voor de bewoners van Badhoevedorp. Word lid en werk samen om de vergunning te bestrijden, desnoods via de rechter.

Twee jaar oud bericht over schimmige vastgoeddeals Schiphol leidt alsnog tot Statenvragen

Vandaag stelde Jaap Hollebeek van de Partij voor de Dieren vragen in Provinciale Staten Noord-Holland naar aanleiding van een bericht dat SchipholWatch twee jaar geleden publiceerde over schimmige vastgoeddeals rond Schiphol.
SchipholWatch ontdekte dat vastgoed met miljoenenwinsten werd verkocht door een joint-venture van KLM met Schiphol aan SADC. Dat is op zijn beurt weer een joint-venture van Schiphol met de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, plus de provincie Noord-Holland. Ieder van de partijen houdt 25 procent van de aandelen in SADC.

Commissie MER blijkt nooit om advies gevraagd over PFAS-installatie Schiphol

Vandaag heeft de Commissie MER (CieMER) aan SchipholWatch bevestigd nooit te zijn gevraagd om een advies over de installatie die Schiphol wil bouwen om PFAS-gifgrond te reinigen.

Dit staat haaks op de bewering die adjunct-directeur Mario Bakker van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied maandag jongstleden deed ten overstaan van een volle zaal bezorgde burgers. Hij beweerde daar dat de Commissie MER “had meegekeken” bij het besluit om geen milieueffectrapportage van Schiphol te eisen.

Pagina's