Jongste peiling De Hond rampzalig voor omwonenden vliegvelden: ga stemmen!

De jongste peiling van Maurice de Hond pakt rampzalig uit voor omwonenden van vliegvelden. Hoewel de meerderheid van ons land tegen groei van de luchtvaart is, komt de PVV – voorstander van een Schiphol met 800.000 vluchten – op gelijke hoogte met de VVD. De winst van vijf zetels van de PVV ten opzichte van een week eerder gaat ten koste van Nieuw Sociaal Contract, de partij van Pieter Omtzigt. Het zijn vijf zetels die verschuiven van krimp naar groei van Schiphol. Politiek commentatoren wijten het stuivertje wisselen aan het chaotisch verlopen verkiezingsdebat dat voor het weekend werd uitgezonden door SBS6. Daarin maakte Wilders goede sier met gevatte oneliners en een laaghartige aanval op de persoon van GroenLinks/PvdA-voorman Frans Timmermans. Het geeft aan hoe vluchtig de Nederlandse politiek inmiddels is geworden. Een tv-optreden dat door een grote groep mensen kennelijk als geslaagd wordt gezien, ontaardt in een kleine aardverschuiving in de politieke verhoudingen. De inhoud van de boodschap doet er dan niet meer toe. Hoewel de PVV tal van punten in het programma heeft staan die door iedere rechter zullen worden teruggedraaid, zijn er kennelijk vele landgenoten die geloven dat de gevatheid van Wilders zal leiden tot oplossingen voor Nederland. Vrije hand voor de vliegindustrieEen coalitie van VVD met PVV en één of twee andere partijen zal een nieuwe periode van wetteloosheid inluiden voor de vliegindustrie. Hoewel 71 procent van de leden van de VVD onlangs instemde met de krimp van Schiphol zoals ingezet door demissionair VVD-minister Harbers, zal deze partij bij de minste of geringste mogelijkheid verdere groei van de vliegvelden omarmen. Zij aan zij met de PVV – met luchtvaartknuffelaar Dion Graus als woordvoerder in het Schiphol-dossier – betekent dat een hernieuwde impuls voor de ongebreidelde groei van Schiphol, zoals vastgelegd in de Luchtvaartnota door voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen. Dat wordt des te gevaarlijker door de draai die BBB heeft gemaakt nadat ex-Forum- en ex-Ja21-lid Derk Jan Eppink is toegetreden tot de partij van Caroline van der Plas. Van tegenstander van groei van de luchtvaart omdat deze sector stikstofruimte rooft van haar achterban, is de partij plots gewisseld naar uitgesproken pro-luchtvaart met een vast geloof in ‘schoner en stiller vliegen’. Zo’n coalitie betekent op termijn een Schiphol met 800.000 vluchten, grofweg twee keer het huidige aantal. Hopelijk meer dan mooie woorden alleenHoewel we de afgelopen jaren steeds meer politiek draagvlak zien voor een minder uitbundig Schiphol, zijn de meeste voorstanders van krimp van recente of zelfs zeer recente datum. Een CDA, dat inmiddels ook achter krimp staat, was onder partijleider Wopke Hoekstra nog volop bezig Schiphol – en vooral KLM – optimaal te faciliteren. Of dat de komende periode echt anders wordt onder Henri Bontenbal is te hopen, maar moet nog worden bezien. Eenzelfde geldt voor de twee andere coalitiepartijen, D66 en ChristenUnie. Beiden nu in het kamp van minder luchtvaart, maar de praktijk moet nog uitwijzen of het niet blijft bij mooie woorden alleen. In de samenwerking met de VVD liepen de twee in stemgedrag grotendeels netjes aan de lijn van Rutte. Hoopvol zijn de standpunten van nieuwkomer NSC (Omtzigt) die duidelijk stelling neemt voor krimp van Schiphol. Maar ook deze woorden moeten nog worden omgezet in daden. Het risico bestaat dat krimp van de luchtvaart als wisselgeld wordt ingezet in onderhandelingen over beter bestuur of meer bestaanszekerheid – beide onderwerpen die hoger op Omtzigts agenda staan dan de vliegtuigoverlast en -vervuiling. 20.000 voorkeursstemmen nodigVanuit onze dagelijkse praktijk, waarin SchipholWatch probeert contacten te onderhouden met politici van alle partijen, zien we veruit de meeste inzet van Lammert van Raan (nummer 6 bij de PvdD) en Suzanne Kröger (GL/PvdA). Naar verluidt laat Kröger het luchtvaartdossier na de verkiezingen van 22 november over aan een partijgenoot, zodat Van Raan straks het enige Kamerlid is met substantiële kennis van het dossier, gekoppeld aan een actieve houding om de overlast en vervuiling terug te dringen. Daarvoor moet zijn Partij voor de Dieren dan wel minstens zes zetels halen. Of hij moet zelfstandig zo’n 20.000 voorkeursstemmen halen. Kamerverkiezingen zijn altijd een tombola met nieuwkomers, oudgedienden en leden die afscheid nemen. De verkiezingen van 22 november zijn voor omwonenden van vliegvelden echter uitzonderlijk precair. Want hoewel het debat over de luchtvaart definitief is gekanteld, bepalen andere poltieke twistpunten – bestaanszekerheid, woningen, asiel, zorg – in belangrijke mate de verhoudingen voor de komende vier jaar. En dat stemt niet hoopvol als we Maurice de Hond mogen geloven. Ga stemmen!Als stichting die opkomt voor de belangen van alle omwonenden van vliegvelden, geven wij uit principe geen stemadviezen. Links of rechts, alle omwonenden hebben te maken met de overlast en vervuiling van het vliegverkeer. Onze achterban heeft dan ook niet één kleur. Maar één advies willen we wel geven: ga stemmen. Uw stem doet ertoe. Wie nu stil blijft, houdt herrie.
21 november 2023, 11:13