Krimp Schiphol in zicht na maatregelen Arbeidsinspectie

Nu de Arbeidsinpectie eindelijk met een vernietigend rapport is gekomen over de ziekmakende arbeidsomstandigheden op Schiphol, doemt de vraag op waarom het vliegveld de eigen medewerkers vijftien jaar lang willens en wetens in de kankerverwekkende uitstoot heeft laten staan. Het antwoord op die vraag is even simpel als voor de hand liggend: geld. De opgelegde maatregelen blijken rechtstreeks in te grijpen op de capaciteit van Schiphol en daarmee op de inkomende geldstroom. Om verlies van omzet te voorkomen, is decennialang weggekeken van de levensbedreigende toestanden op het platform. Hoewel de kwestie zich nu dus al meer dan 15 jaar voortsleept, krijgt Schiphol van de inspectie nog eens zeven jaar de tijd om de schrijnendste problemen op te lossen. Pas in 2030 hoeven aankomende én vertrekkende vliegtuigen emissieloos te worden gesleept van en naar de opstelplaatsen. Vanaf 2027 geldt dit voor alleen de vertrekkende toestellen “waar dit kan” en moeten aankomende Boeings op gepaste afstand wachten totdat er een gate beschikbaar is. Win-winsituatieDeskundigen stellen dat deze maatregelen direct ten koste gaan van het aantal vliegtuigen dat Schiphol ieder uur kan afhandelen. De facto varen dus ook omwonenden er wel bij: gezondere werkomstandigheden voor het personeel vertalen zich rechtstreeks in krimp van Schiphol – een overduidelijke win-winsituatie. Hoe groot de krimp zal zijn door de nieuwe maatregelen, is nog onduidelijk. Meer een bron binnen het bedrijf meldt dat het onbestaanbaar is dat Schiphol met de nieuwe gezondheidsregels ook maar in de buurt kan komen van het huidige maximum van 500.000 vliegbewegingen. Overigens heeft het emissieloos wegslepen geen enkele positieve invloed op de luchtverontreiniging rond het vliegveld. Immers, zo gauw de vliegtuigen op ‘veilige’ afstand van de gates zijn, starten zij de motoren en krijgen omwonenden alsnog de volle laag aan giftige stoffen over zich uitgestort, zoals benzeen, formaldehyde en zware metalen. Veel gevaarlijke uitstoot dalende toestellenVooral op de aanvliegroutes produceren vliegtuigen veel gevaarlijke uitstoot. De motoren draaien dan op minimale kracht waardoor onvolledige verbranding plaatsvindt en de uitstoot veel schadelijker is dan bij vollast. Aankomende vliegtuigen vliegen over grote afstanden laag over woonwijken heen, waardoor de uitstoot nauwelijks de kans krijgt ‘te verwaaien’. Volgens cijfers van TNO worden op de uitvliegroutes minder zeer zorgwekkende stoffen uitgestoten omdat volgas wordt geklommen en de verbranding completer is. Bovendien winnen toestellen sneller hoogte dan dat zij verliezen tijdens de daling, zodat de uitstoot plaatsvindt op grotere hoogte en dus verderaf van de longen van omwonenden. Vakbond FNV is woest dat maatregelen om medewerkers te beschermen zo lang op zich hebben laten wachten. “Tot dusver boden werkgevers alleen lapmiddelen om onze gezondheid te beschermen. Met dit rapport moeten ze overgaan tot actie. Een baan waar je dood aan gaat is geen goede baan.” Afzwakken is alweer begonnenTerwijl de arbeidsinspectie Schiphol nu harde maatregelen heeft opgelegd, probeert het vliegveld die zelf alweer af te zwakken. Zo noemt Schiphol de harde deadlines slechts een ‘streefdatum’, aldus FNV. “Jarenlang is door Schiphol gekozen voor goedkope arbeid in plaats van goed en gezond werk. Weer zijn medewerkers de klos. Ik word hier zo ontzettend boos van: jarenlang kaarten werknemers de vliegtuiguitstoot en gezondheidsklachten aan, maar de onderzoeken worden steeds terzijde geschoven door Schiphol”, aldus Jaap de Bie, bij FNV verantwoordelijk voor de vliegveldmedewerkers. Volgens de bond zijn de onderzoeken bovendien getraineerd door Schiphol doordat de bedrijven er niet aan wilden meewerken. “Nu het rapport er ligt, willen we ook meteen doorpakken. Niet eindeloos overleggen, maar concrete afspraken maken. De tijd om af te wachten is allang voorbij.” Recentelijk werd uit een rapport van onderzoeksinstituut TNO opnieuw duidelijk dat Schiphol veel te veel kankerverwekkende stoffen uitstoot. Voor bepaalde stoffen wordt de norm die wel geldt voor de Nederlandse industrie duizenden keren overschreden. Alsof dit niet erg genoeg is, wacht minister Harbers van Infrastructuur nu vervolgonderzoek af om te bepalen of hij ook iets moet doen aan de uitstoot boven woonwijken.
04 juni 2023, 11:30