Redschiphol.nl: burgerbeweging of nauwkeurig georkestreerde lobbycampagne?

Een ‘grassroots’ campagne, zo staat te lezen op de nieuwe website redschiphol.nl. Als zou de site zijn opgericht door een groep burgers die zich ernstig zorgen maakt over de toekomst van het vliegveld. Maar de site is in handen van een poepsjiek lobbykantoor, de Londense SABI Strategy Group. Volgens de eigen website houdt SABI zich bezig met onder meer strategische communicatie, crisiscommunicatie, publieke belangenbehartiging en het organiseren van burgerbewegingen. Dat klinkt niet als een ‘grassroots’ beweging, maar als een professioneel opgezette en nauwkeurig georkestreerde belangenbehartiging in opdracht van een organisatie die beschikt over genoeg geld om zo’n duur bureau in te huren. Volgens de Linkedin-pagina van SABI is het actief in het bespelen van de publieke opinie. De topman van het kantoor werd een maand geleden nog uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke reputatiemanagers door Spear’s Magazine – een populair tijdschrift voor rijke mensen over onder meer het ontwijken van belastingen, peperdure horloges en sportauto’s. “SABI geeft liever geen informatie over zijn cliënten, maar bekend is dat oprichter en directeur Henry Sands werkt voor een aantal van de meest invloedrijke families en stichtingen in de VS, Europa, Afrika en het Midden-Oosten”, aldus Spear’s. “Hij is de eerste persoon die je aan je zijde wilt hebben bij geschillen. Hij is koppig en weet altijd succes te boeken.” Sands was volgens eigen zeggen onder meer verantwoordelijk voor de Vote Leave-campagne waarmee de Britten hun stem gaven de EU te verlaten en werkte mee aan verkiezingscampagnes voor presidenten van meerdere Afrikaanse landen. Ook lobbyde hij lange tijd voor de steenrijke Zuidafrikaanse familie Oppenheimer met grote belangen in de mijnbouw en diamanthandel. Het domein redschiphol.nl staat geregistreerd op naam van de SABI Strategy Group. Desgevraagd gaf SABI niet prijs wie opdracht heeft gegeven om redschiphol.nl te bouwen. Knullige opzetDe nogal knullige opzet van de site lijkt een bewuste keuze om de professionaliteit van de campagne te verhullen. De site kopieert al dan niet met toestemming artikelen uit andere media, onder meer stukken uit De Telegraaf die prima aansluiten bij het beoogde doel van de campagne, het tegenhouden van de krimp. De website is nagelnieuw, geregistreerd op 23 februari jongstleden, en gekoppeld aan een Facebook-pagina en een Twitter-accountje met op het moment van schrijven vier (4) volgers. Een prominente plek is ingeruimd voor een setje ‘feiten’ over Schiphol: de luchtvaartindustrie zou 22 miljard euro per jaar bijdragen aan de Nederlandse economie. Krimp gaat maar liefst 84.000 banen kosten en wereldwijd veroorzaakt de luchtvaart ‘slechts’ 1,9 procent van de CO2-uitstoot. Ook geld voor eigen onderzoekDe organisatie achter de site heeft niet alleen een peperduur lobbykantoor ingehuurd, maar claimt ook het gerenommeerde onderzoeksbureau Centre for Economics Business Research (CEBR) opdracht te hebben gegeven om de economische effecten van de krimp van Schiphol naar 440.000 vluchten te onderzoeken. Aan middelen kennelijk geen gebrek – bij echte grassroots-bewegingen toch vaak een knelpunt. “Het onderzoek van CEBR is van vitaal belang omdat er nauwelijks publiek beschikbare overheidsinformatie bestaat over de gevolgen van krimp. De experts van CEBR gaan de milieuvoordelen van minder vluchten afzetten tegen de economische terugslag als gevolg van het verlies van Schiphol’s hub-status. Ook evalueren ze kosten-effectievere methoden om de uitstoot terug te brengen”, aldus de grotendeels Engelstalige site. Daarbij gaan de makers voorbij aan het feit dat Harbers tot krimp heeft besloten om de overlast te reduceren, niet de uitstoot van CO2. Zelfde truc als voor HeathrowCEBR verrichtte in 2021 een vergelijkbaar onderzoek voor vliegveld Heathrow bij Londen. Met weinig verrassende resultaten: het Verenigd Koninkrijk zou nog net niet van de aardbodem worden gevaagd als Heathrow niet alle ruimte zou krijgen. Schiphol onderzoekt ‘kosten-effectievere methoden’ om de vliegherrie te reduceren overigens al decennialang. Omwonenden is al dertig jaar minder hinder met meer vliegen beloofd. Tot op heden zonder succes. Redschiphol.nl roept bedrijven op die afhankelijk zijn van Schiphol om zich aan te sluiten bij het initiatief en biedt een gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de campagne. Ook is plek ingeruimd voor een heuse petitie om te protesteren tegen de voorgenomen krimp. In 2018 probeerde de vliegindustrie al eens een vergelijkbare campagne op te zetten met de website ikwoonenwerkbijschiphol.nl – destijds ook neergezet als activiteit van bezorgde burgers. Al gauw bleek dat de site een eigen initiatief van de sector was en dat de petitie meerdere malen te ondertekenen was door dezelfde persoon. De site stierf vervolgens een stille dood en is sindsdien nooit meer aangepast.
23 maart 2023, 20:03