Rechtszaak KLM tegen krimp is dreun in het gezicht van omwonenden

KLM stapt naar de rechter in een poging om de afgesproken krimp van Schiphol tegen te houden. De move is een dreun in het gezicht van omwonenden en een slag voor klimaat en milieu. In een persbericht dat aan elkaar hangt van hele en halve onwaarheden, suggereert de vliegfirma uit Amstelveen dat Nederland niet meer goed met de wereld verbonden kan blijven met de maximaal 460.000 vliegbewegingen die vanaf eind dit jaar ingaan. Dat zou betekenen dat Nederland tot en met 2015 slecht verbonden was met de rest van de wereld. Pas in 2016 overschreed het vliegveld voor het eerst de grens van 460.000 vliegbewegingen. In 2016 overschreed Schiphol voor het eerst de 460.000 vliegbewegingen (bron: CBS) Een groot deel van de huidige vliegbewegingen is bedoeld om buitenlandse overstappers met een spotgoedkoop ticket te verleiden tot een tussenstop op Schiphol. Deze groep reizigers – 70 procent van alle KLM-passagiers, oplopend tot meer dan 90 procent op een groot aantal vluchten – zorgt voor veel extra herrie en overlast, terwijl deze weinig tot niets toevoegen aan de Nederlandse economie. “Wat goed is voor KLM, is dat niet automatisch voor Nederland”, zo meldde KLM-staatsagent Jeroen Kremers al over de transferpassagiers. De overstappers zorgen voor veel extra drukte op Schiphol, doen een plas, drinken een espressootje en vliegen door. Wat rest is de overlast en herrie – de overstap vergt voor iedere reiziger twee extra energieverslindende en milieuvervuilende starts, heen en terug. KLM negeert de feitenKLM noemt het besluit van de regering om te krimpen “eenzijdig”. Er zou niet gekeken zijn naar alternatieven. Daarmee negeert de vliegfirma dat al dertig jaar overleg plaatsvindt tussen de vliegindustrie, de overheid en de mensen in de omgeving. In al die jaren is de overlast en vervuiling alleen maar erger geworden, nooit minder. Afspraken zijn keer op keer geschonden, resulterend in een explosieve groei van het aantal meldingen van vliegoverlast en gezondheidsproblemen. Volgens KLM kan er juist meer gevlogen worden met minder geluid en CO2-uitstoot. De grote vraag is dan waarom dat niet gebeurt. De feiten liggen anders: vliegtuigen die KLM stiller noemt, worden door omwonenden niet ervaren als minder luidruchtig. Maar omdat zo’n kist één of twee decibel minder herrie maakt, werd dat steeds direct vertaald in meer vliegbewegingen, dus meer overlastmomenten – ook ‘s nachts. Berekeningen in dienst van groeiDe kromme geluidsberekeningen stonden steeds volop in dienst van de groei van het vliegverkeer. Met de bescherming van omwonenden hadden die calculaties helemaal niets te maken. Tot op heden heeft KLM geen alternatieve en haalbare alternatieven gepresenteerd voor de reductie van de klimaatgevaarlijke CO2-uitstoot. Terwijl Shell bijna twee jaar geleden door de rechter werd opgedragen de eigen uitstoot en die van klanten als KLM drastisch omlaag te brengen, heeft de blauwe firma nog niet eens een begin van een plan. Vliegen op alternatieve brandstoffen, elektrisch vliegen, op waterstof door de lucht – het zijn allemaal ideeën die niet zijn gebaseerd op beschikbare technieken of voldoende beschikbare grondstoffen. Het bedrijf komt vooralsnog niet verder dan het bijmengen van een half procent biokerosine op alleen uitgaande vluchten – dit levert een CO2-besparing op die niet opweegt tegen de gedroomde groei. Geen banen nodig, maar mensenKLM haalt er vervolgens de werkgelegenheid bij in het persbericht. Meer dan honderdduizend banen komen in gevaar, zo suggereert het bedrijf. Maar een krimp van nog geen 10 procent leidt niet tot het verlies van die banen, integendeel. Mogelijk kan Schiphol met 40.000 vluchten minder de druk eindelijk wel aan met het beschikbare personeel, zodat de lange wachtrijen tot het verleden kunnen gaan behoren. Bovendien heeft Nederland op dit moment totaal geen behoefte aan extra banen, integendeel. Het zijn juist de mensen die schaars zijn. De vliegindustrie houdt nu arbeidspotentieel vast in een vervuilende en laagrenderende sector, terwijl deze mensen bij een andere werkgever veel meer kunnen betekenen voor de samenleving, ook nog eens met veel minder schade aan klimaat, milieu, leefomgeving en volksgezondheid. Met in de meeste gevallen een gezondere werkomgeving en betere arbeidsvoorwaarden. Binnen de kaders brengenHet besluit van het kabinet om Schiphol te krimpen is ingegeven door het groeiend verzet tegen het overmatige vliegverkeer boven een van de drukstbevolkte gebieden in Europa. Bewoners stapten naar de rechter en de regering weet dat zij daarmee een groot risico loopt op gedwongen krimp. De krimpbeslissing is een vlucht naar voren om het vliegverkeer alsnog maximaal te faciliteren binnen de afgesproken kaders. 40.000 of 60.000 vluchten minder is een mooi begin, meer niet. Uiteindelijk zal ook KLM zich aan de klimaatafspraken moeten gaan houden. De regels worden al decennialang overschreden door de vliegindustrie. De facto is er geen sprake van enige handhaving en KLM maakt daar maximaal misbruik van. Grenzen op het gebied van geluid, van uitstoot en van vervuiling zijn al die tijd slechts papieren exercities geweest. Dat bleek onlangs weer toen minister Mark Harbers (Infrastructuur) op de proppen kwam met zijn experimenteerregeling om meer dan 400.000 vluchten mogelijk te maken. Ten koste van omwonenden die een verdere verruiming van de geluidsnormen maar moeten slikken. Nu, na dertig jaar overleg met vele gebroken beloften, staan we aan het begin van een historische ontwikkeling – krimp van het vliegverkeer. KLM voert een achterhoedegevecht met zijn poging dit te voorkomen via de rechter. En steekt daarbij een hele dikke middelvinger op naar alle mensen die wonen rond Schiphol. What’s new?
03 maart 2023, 15:32