Omdat Schiphol over veel te weinig aansluitingen beschikt, gebruiken vliegtuigen te vaak een hulpmotor om stroom op te wekken wanneer ze aan de gate geparkeerd staan. Die hulpmotoren stoten kankerverwekkende stoffen uit en dat schaadt de gezondheid van platformmedewerkers.
Dit meldt de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) ruim een jaar na de uitzending van het tv-programma Zembla over de ziekmakende arbeidsomstandigheden op Schiphol.
In dat jaar heeft Schiphol het nog steeds niet voor elkaar gekregen om voldoende aansluitingen voor bij voorbeeld frisse lucht of walstroom beschikbaar te stellen. Zo zijn er slechts 39 aansluitingen voor frisse lucht aanwezig, terwijl er minstens 61 nodig zijn.
Verantwoordelijkheid afgeschovenWel heeft het vliegveld inmiddels genoeg aansluitingen voor walstroom, maar deze zijn vaak niet in gebruik, zo signaleert ILT. Schiphol heeft de verantwoordelijkheid voor het gebruik van walstroom afgeschoven op de afhandelaren, maar zij weten in de praktijk vaak niet welke voorzieningen beschikbaar én operationeel zijn.
ILT controleerde ruim 1500 vliegtuigen op Schiphol in de periode tussen oktober 2021 en juli 2022. De trieste eindconclusie luidt dat de vieze hulpmotoren zelfs vaker worden gebruikt dan de schonere walstroom.
Om aan deze levensgevaarlijke situaties een einde te maken, moet Schiphol volgende maand met een actieplan komen, met concrete maatregelen en harde deadlines.
Al meer dan 15 jaar bekendZembla onthulde vorig jaar dat Schiphol en KLM al vijftien jaar weten van de ongezonde werkomstandigheden op het platform. Medewerkers vertelden in beeld dat veel collega’s jong sterven aan kanker. “Ik ken niemand van mijn overleden collega’s die niet is doodgegaan aan kanker”, vertelde één van hen.
Naar aanleiding van die uitzending bezocht de arbeidsinspectie voor het eerst sinds jaren weer eens het vliegveld. De dienst beloofde toen snel beterschap, maar treuzelt nu al meer dan een jaar met concrete maatregelen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. De dienst wijt dat onder meer aan het overleg met het vliegveldmanagement, de afhandelaren en de vliegfirma’s waaronder KLM.
De ILT lijkt nu daadkrachtiger op te treden. Deze dienst is onderdeel van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, terwijl de arbeidsinspectie valt onder het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De arbeidsinspectie blinkt op Schiphol niet uit in handhaving. Hoewel de dienst vaker tips had binnengekregen over bij voorbeeld het zware tilwerk en de giftige uitstoot, bleven maatregelen uit. Ook nu nog treuzelt de dienst met het uitdelen van boetes om de vliegindustrie aan te sporen de werkomstandigheden te verbeteren.
Lees het complete rapport van de Inspectie Leefomgeving & Transport
07 februari 2023, 15:54