Nederlandse economie razendsnel richting afgrond

De Nederlandse samenleving beweegt zich in noodtempo richting de afgrond. De krimp van Schiphol doet bedrijven besluiten te verkassen naar verre buitenlanden, de supermarkten zien de helft van hun aanbod wegvallen en er komen honderdduizenden mensen op straat te staan. Het minderen van de vluchten heeft vergaande gevolgen voor vrijwel alle sectoren van de Nederlandse economie. Het eerst getroffen is het luchtvaartpersoneel. Sommigen kiezen eieren voor hun geld en gaan aan de slag in een sector met toekomst, anderen houden vast aan verdampte privileges en blijven zoeken in een krimpende markt. Dat leidt in eerste instantie tot extra banen in de (psychiatrische) zorg. Wanhopende piloten worden professioneel begeleid naar een nieuwe manier van leven. Het begrip omdenken wordt hen bijgebracht. Maar al gauw blijkt de toestroom van ex-piloten van korte duur en dat de zorg juist opmerkelijk veel banen verliest. Overspannen omwonenden blijven weg, patiënten met hart- en vaatziekten lijken verdwenen en het aanbod van longpatiënten daalt naar een nieuw dieptepunt. BelastingadviseursDe krimpende vliegindustrie zorgt kortstondig voor een opleving in de sector belastingadvies. Piloten willen hun buitenlandse woning kwijt omdat ze geen werkgever kunnen vinden die een even genereuze vergoeding voor woon-werkverkeer betaalt. De belastingconsulenten leren hen op drukbezochte bijeenkomsten hoe een belastingformulier moet worden ingevuld. Maar nu een flink deel van de brievenbusmultinationals bij gebrek aan goede verbindingen verkast naar plekken als de Kaaimaneilanden, Panama en Bermuda – met wél een uitstekend bestemmingennetwerk – raken ook duizenden belastingadviseurs uiteindelijk hun baan kwijt. De beslissing van minister Mark Harbers in 2022 om Schiphol te doen krimpen, blijkt genadeloos slecht uit te pakken voor de eonomie. Geen bloemen meer uit AfrikaHet aanbod van bloemen uit Afrika en Argentijns rundvlees staat onder druk. Supermarkten zoeken naarstig naar andere producten om te verkopen, en vinden die dichterbij huis. Het leidt tot een nieuwe ontslaggolf, nu bij groothandelaren in exotisch fruit en bij inkoopmanagers van goedkope winkelketens. De vakkenvullers schakelen stoïcijns over van winterse zomerkoninkjes naar oud-Hollandse appels. Boeren ontspringen de economische malaise. Ze hoeven niet meer te concurreren met boontjes die in Peru vier cent per kilogram goedkoper worden ingekocht en ze krijgen meer ruimte om te ondernemen omdat de vliegtuigen niet meer zo’n grote hap nemen uit het stikstofbudget. Gemeentereiniging gehalveerdHet gebrek aan vluchten resulteert in flink hogere ticketprijzen. De citytripper blijft weg, met als resultaat een golf aan faillissementen onder coffeeshops, bordelen en dranklokalen. AirBNB doekt zijn Nederlandse vestiging op en de Amsterdamse gemeentereiniging wordt gehalveerd vanwege het tekort aan werk. De gevolgen van het kleinere Schiphol zijn desastreus. De burger ziet de prijzen van Chinese opladers en Delftsblauwe klompjes de pan uit rijzen. Er is geen vrachtcapaciteit meer in de vliegtuigen, zodat hipsters zomaar enkele weken moeten wachten op de nieuwste telefoonhoesjes. De aanvoer van de hoogwaardige technologie uit het Verre Oosten stokt. Opnieuw volgen duizenden ontslagen onder medewerkers van souvenirshops en andere winkels in prullaria. De Action kondigt een heroriëntatie aan. Nog veel problematischer blijkt de situatie in Rotterdam. Daar zien kerosinehandelaren hun omzet ineens met vijftig procent afkalven. Ze kunnen geen miljarden aan dividenden meer uitkeren en worden gedwongen om te zien naar andere verdienmodellen. De meeste ontdekken dat er ook geld te verdienen is met windmolens en schakelen morrend over. Krantenbedrijf onderuitEen volgend onbedoeld effect van de onbesuisde beslissing van minister Harbers is een nieuwe golf van ontslagen bij een krantenbedrijf dat zich nogal afhankelijk had gemaakt van de ultra-all-inclusive-all-you-can-drink-vakantieadvertenties. Ondanks een ultieme inspanning om de vliegindustrie in leven te houden, bleek het niet voldoende om de inkomstenstroom te redden. Ook de bouwsector wordt zwaar geraakt door het ineenschrompelende Schiphol. Opdrachten voor peperdure nieuwe terminals blijven uit, het doortrekken van de Noordzuidlijn wordt stilgelegd en naar de lucratieve distributiecentra is nauwelijks nog vraag. De sector weet gelukkig snel om te schakelen. Mede genoodzaakt door de tegenvallede vraag naar geluidsisolatie en driedubbele beglazing, wordt snel ingezet op nieuwbouwprojecten. Het blijkt een gat in de markt: in grote gebieden rond Schiphol kan weer worden gebouwd en de woningen vinden gretig aftrek. Minder koffieRonduit desastreus is de situatie bij koffieleveranciers. Het wegvallen van 30 miljoen overstappers per jaar, kost hen de omzet van evenzovele bakjes koffie die zij eerder wel verkochten op Schiphol. Nu alle nieuwe wetten en regels goed zijn vastgelegd en Schiphol is aangepast aan de vraag uit de thuismarkt, moeten talloze ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur worden omgeschoold tot beleidsmedewerker stikstof. De afdeling plannenmakerij voor de luchtvaart houdt op te bestaan. De Inspectiedienst Leefomgeving & Transport moet tientallen medewerkers laten gaan vanwege het fors gedaalde aantal overtredingen in de luchtvaartindustrie. Bij NLR en verschillende onderzoeksbureaus komen consultants op straat te staan omdat de vraag naar ingewikkelde berekeningen is opgedroogd. Zelfs milieuorganisaties zwichtenMaar ook milieuorganisaties en actiegroepen lijden onder de krimpende luchtvaart. Vanwege de afgenomen milieuvervuiling en geluidsoverlast blijven de donaties achter en moeten zij noodgedwongen saneren. Duurbetaalde activisten en notoire zeurpieten moeten op zoek naar ander ‘werk’. Regeren is vooruitzien. Als minister Harbers vooraf de gevolgen had ingezien van zijn rampzalige beslissing in 2022 om Schiphol te krimpen en Lelystad Airport niet te openen, dan had hij wijselijk anders besloten. Had hij maar geluisterd naar de deskundigen uit de directies van Schiphol en KLM. Dit artikel is geïnspireerd op de sombere voorspellingen die KLM gisteren uitte, nadat bekend werd dat Schiphol met 60.000 vliegbewegingen wordt ingekrompen tot nog altijd ieder jaar 440.000 vluchten.
25 juni 2022, 11:55