Tjakka! ‘Schiphol definitief terug naar 420.000 vluchten’

Schiphol moet vanwege de herrie en milieuschade 50.000 tot 80.000 vliegbewegingen inleveren, zo meldt De Telegraaf op basis van anonieme bronnen. Geluidsoverlast en stikstofproblematiek zijn lange tijd onderschat. Omwonenden weten natuurlijk allang dat de overlast van Schiphol veel te groot is. Het ministerie van Infrastructuur onder leiding van VVD-minister Mark Harbers lijkt daar nu ook achter te komen. Volgens de krant zou zelfs worden gekeken naar het verleggen van de start- en landingsbanen. Daarmee zou de hinder onvoldoende minder worden en deels verschoven naar andere gebieden. Dat zou leiden tot langdurige juridische procedures waar Harbers geen trek in heeft. De krimp van Schiphol zou mede worden ingegeven door het nog deze maand te verwachten rapport van gezondheidsinstituut RIVM over de gevolgen van ultrafijnstof uit vliegtuigen op de gezondheid van omwonenden. De resultaten van dat rapport zouden “uiterst somber zijn”, zo meldt De Telegraaf. Stapel hoofdpijndossiersSchiphol heeft jarenlang niets gedaan aan de geluids-, milieu-, klimaat- en gezondheidsproblematiek waardoor de stapel ‘hoofdpijndossiers’ nu zo hoog is geworden dat geen andere oplossing meer rest dan krimp, zo tekent de krant op in kabinet en parlement. Minister Harbers zou inmiddels gestart zijn met een ronde langs fracties van de Tweede Kamer om steun te zoeken voor deze eerste krimpronde van Schiphol. Nog voor de zomer wil hij de plannen openbaar maken. Nog geen volledige openheidDe minister wil nu nog geen volledige helderheid verschaffen, omdat hij volgens het coalitieakkoord nog het hele jaar heeft om de plannen uit te werken. Zo’n eerste krimpronde van Schiphol is fantastisch nieuws voor de bijna anderhalf miljoen omwonenden die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie overmatig zijn belast met vliegherrie. Het inleveren van 50.000 tot 80.000 vliegbewegingen pakt ook gunstig uit voor milieu, klimaat en volksgezondheid.
16 juni 2022, 17:02