Gebruik verkorte startbaan Schiphol leidt tot veel meer overlast

Dat Schiphol niet veel opheeft met omwonenden is allang bekend. Een eenvoudige procedure als het gebruiken van de volledige Buitenveldertbaan bij starts is al teveel gevraagd. Piloten wordt toegestaan een shortcut te nemen die veel meer overlast veroorzaakt. Wat is het geval? Starten vanaf de Buitenveldertbaan gebeurt slechts in één richting: oostwaarts richting Amsterdam-Buitenveldert, Amstelveen en, even verderop, de Bijlmer. Die baan is zo’n 3,4 kilometer lang, echter vaak wordt slechts de laatste 2,4 kilometer gebruikt doordat piloten van de luchtverkeersleiding een sluiproute mogen gebruiken waarmee ze eerder de startbaan oprijden, en de eerste kilometer onbenut laten voor de startprocedure. Efficiëntie boven overlastDat scheelt tijd, en is dus efficiënter, maar levert veel meer overlast op voor de woonwijken met in totaal zo’n 150.000 bewoners. Immers: hoe later wordt opgestegen voor het einde van de baan, des te lager komen de toestellen over die woonwijken heen. De meeste vliegtuigen hebben die 3,4 kilometer namelijk helemaal niet nodig om de lucht in te komen. De 2,4 kilometer na de shortcut is dan meer dan genoeg. De verschillen zijn significant en niet te rijmen met de politiek-correcte ‘minder hinder’-plannen van het vliegveld. Bij gebruik van de verkorte route komen de vliegtuigen op zo’n 400 meter hoogte over de eerste woonwijken heen, bij gebruik van de volledige baan is dat bijna het dubbele. Vier keer zoveel overlastGeluidsoverlast heeft de fijne eigenschap dat deze kwadratisch afneemt met de afstand. Een vergroting van de vlieghoogte met een factor twee, betekent dus een afname van de overlast met een factor vier: slechts 25 procent van de overlast resteert. Toch doet Schiphol helemaal niets met deze wetenschap. Te pas en te onpas wordt de shortcut toegestaan aan toestellen die vervolgens laag en met geluidspieken tussen de 85 en 100 decibel over de wijken heen razen. Maling aan omwonendenDeze dagelijkse praktijken illustreren perfect dat Schiphol gewoon maling heeft aan het lot van de omwonenden. Tijd is geld en dus komt zo’n sluiproute goed uit. Er kunnen weer wat centen worden uitgespaard over de rug van de toch al zwaar gehinderde medemens. Onlangs trad Jaap Winter aan als president-commissaris van Schiphol. Hij is specialist en hoogleraar in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij roepen hem hierbij op om de Schiphol-directie en de luchtverkeersleiding deelgenoot te maken van zijn kennis.
18 mei 2022, 08:21