Luchtvaart mist vrijwel alle zelf opgestelde duurzaamheidsdoelen

Letterlijk alle doelstellingen voor alternatieve brandstoffen gemist, vaak met een factor tien of meer. Onduidelijke definities, ondoorzichtige controles en continu veranderende targets, inconsistente rapportages en in alle stilte verlaten targets. Nee, de geschiedenis van verduurzaming in de luchtvaart is geen fraaie. Dit blijkt uit een rapport van het Britse klimaatbureau Possible waarin het de ambities tot verduurzaming van de luchtvaart tussen 2000 en nu op een rijtje zet. Aan de papieren ambities ligt het niet, maar aan de uitvoering van de plannen juist wel. De luchtvaartsector wist in de afgelopen twintig jaar slechts één van vijftig zelf opgestelde duurzaamheidsplannen te verwezenlijken. 98 Procent van de plannen verdween, werd bijgesteld of niet gehaald. Als het rapport één ding duidelijk maakt, is dat verduurzaming niet kan worden toevertrouwd aan de vliegindustrie zelf. Overheden zullen moeten ingrijpen om te voorkomen dat deze vervuilende sector straks niet in zijn eentje verantwoordelijk is voor het opsouperen van ons totale carbonbudget. Ambities sowieso onder de maat“De ambities van de luchtvaart zijn sowieso onvoldoende om de klimaatimpact van de luchtvaart te beteugelen. Nu die magere targets nog niet eens worden gehaald, dreigt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart totaal uit de hand te lopen”, aldus het rapport. Possible signaleert ook dat de luchtvaartbedrijven helemaal niet bezig zijn met milieu- of klimaatnormen. “Alles is gericht op kostenbesparing. Als dat toevallig in lijn is met minder klimaatschade, is dat meegenomen.” “Het stellen van klimaatdoelen wordt door de vliegindustrie vooral gebruikt om publiek en politiek het idee te geven van vooruitgang, om te voorkomen dat de politiek grenzen aan de groei stelt.” Er is helemaal geen plan“Wat de verklaring is voor dit patroon van indrukwekkend klinkende doelen stellen om deze vervolgens stilletjes bij te stellen of zelfs helemaal te verlaten? Volgens onze analyses wil de sector slechts de aandacht afleiden van het feit dat er helemaal geen plan is om de klimaatimpact terug te dringen.” Steeds meer mensen krijgen door dat ze door de vliegindustrie voor de gek worden gehouden. “Het is nu belangrijk om zeer kritisch te zijn op de vorderingen die deze industrie boekt. Gebaseerd op dit onderzoek is de geloofwaardigheid van de luchtvaartsector nihil.” “Twee van de belangrijkste manieren waarop de luchtvaart de klimaatimpact wil reduceren zijn onrealistische verbeteringen in de efficiëntie van het vliegen en de productie van gigantische hoeveelheden alternatieve brandstoffen. Gezien de vorderingen tot op heden is het onwaarschijnlijk dat zelfs maar één van beide zal worden gerealiseerd. De politiek moet ingrijpen om deze industrie bij de les te brengen.”
10 mei 2022, 18:00