Vakbond FNV luidt noodklok over vliegveiligheid Schiphol

De vliegveiligheid op Schiphol staat ernstig onder druk. Vakbond FNV roept daarom op preventief vluchten te schrappen. Dit blijkt uit een brandbrief die FNV-campagneleider Joost van Doesburg schrijft aan minister Mark Harbers (VVD) en Dick Benschop, de baas van het vliegveld. De bond noemt de zomer van 2021 een periode waarin alles mis ging wat mis kon gaan. “Een groot personeelstekort leidde tot overwerkte medewerkers, vliegonveilige situaties en passagiers die het vaak zonder bagage op hun vakantieadres moesten doen.” Voor komende zomer verwacht FNV zo mogelijk nog meer misstanden. “En opnieuw worden onze leden het slachtoffer van systeemfouten waarvan u al jaren op de hoogte bent”, aldus Van Doesburg in zijn schrijven. “Onze leden vragen zich dan ook echt af waarom er nog geen besluit is genomen om voor de komende zomerperiode vluchten te schrappen.” Zorgen om veiligheidscultuurFNV maakt zich grote zorgen over de veiligheidscultuur op Schiphol: de Inspectie Leefomgeving & Transport heeft vastgesteld dat gevaarlijke voorvallen niet of nauwelijks worden gemeld. De inspectie vindt dat er meer aandacht moet komen voor gedrag en cultuur. Nieuwe veiligheidsverhogende maatregelen worden niet snel genoeg geïmplementeerd en er is meer oog voor kwantiteit dan voor kwaliteit. Vorig jaar schreef Van Doesburg een vergelijkbare brief, maar kreeg daarop niet eens antwoord van Benschop of de minister. “We hopen dat u beiden dit keer wél de moeite neemt onze brief te beantwoorden. We leren graag wat uw plannen zijn om de grote systeemfouten in de afhandeling op Schiphol op te lossen.” De FNV bereikte eerder dit jaar een cao-akkoord dat het zelf “historisch” noemt. Onder meer concurrentie op arbeidsvoorwaarden is hierin onmogelijk gemaakt, zodat er een einde komt aan het afschepen van medewerkers met een minimumloon, terwijl zij vaak voor luttele uren moeten komen opdraven. Schiphol prijsvechterSchiphol staat al jaren bekend als een van de goedkoopste vliegvelden van Europa om toch maar zoveel mogelijk buitenlandse overstappers aan te trekken als aanvulling op de kleine thuismarkt. Die lage landingstarieven werken door in de beloningen van vooral de laagstbetaalde, vaak tijdelijke, arbeidskrachten. Legio zijn de voorbeelden van uitzendbureaus die zoeken naar mensen die tegen minimumloon de koffers willen sjouwen. Arbeidsvoorwaarden voor een bagagemedewerker op Schiphol (bron: website uitzendbureau Olympia, 21 april 2022, https://www.olympia.nl/vacatures/53930003/bagagemedewerker-klm/) Tijdens de corona-crisis werden veel van die mensen zonder pardon op straat gegooid, terwijl de NOW-steun vanuit de overheid ook gold voor uitzendkrachten. Schiphol vond het kennelijk teveel moeite om de steun ook aan te vragen voor de tijdelijke medewerkers en koos toen voor de makkelijke weg. Die ‘strategie’ wreekt zich nu: de luchthaven kampt inmiddels met chronische personeelstekorten. Dat resulteert in lange wachtrijen, grote werkdruk en veel ziekteverzuim. De tekorten zijn zo hoog opgelopen dat de vakbond er nu voor pleit om vluchten te schrappen en zo de werkdruk binnen redelijke grenzen te krijgen. Wat ons betreft een heel goed plan.
21 april 2022, 17:04