KLM bedroog klanten jarenlang met valse CO2-claims

Het leek te mooi om waar te zijn. Voor luttele euro’s de klimaatimpact van uw verre vliegreis afkopen zodat u met een gerust gemoed op pad kunt. Zoals zo vaak in de luchtvaartindustrie, blijkt ook deze belofte loos. Al sinds 2008 – dus nu 14 jaar lang – biedt ‘nationale trots’ KLM de mogelijkheid aan zijn klanten om deel te nemen aan het CO2zero-programma. Door een klein bedrag extra te betalen bovenop de ticketprijs zou KLM de CO2-uitstoot volledig compenseren. Maar KLM kan deze claim helemaal niet hardmaken, zo blijkt uit de recentste uitspraak van de Reclame Code Commissie. Deze gezaghebbende waakhond van de reclamewereld zegt niet met zoveel woorden dat KLM de kluit belazerd heeft. Het CO2zero-programma is misleidend, aldus de commissie. Misleiding mag nietEn dat mag niet. Bedrijven mogen geen misleidende reclame maken om consumenten over te halen hun producten af te nemen. En dat is precies waarvoor de koolstofcompensatie bij luchtvaartmaatschappijen is bedoeld: niet om de netto CO2-uitstoot van vervuilende vliegreizen te reduceren, maar juist om mensen over te halen zonder gewetensbezwaren nog meer te gaan vliegen en dus nog meer CO2 uit te stoten. Ieder weldenkend mens wist natuurlijk allang dat de klimaatschade van een vliegreis niet met een handvol euro’s ongedaan te maken is. Immers is vliegen de meest energie-intensieve bezigheid die de mens heeft uitgevonden. En met de verbranding van energiedrager kerosine komen gigantische hoeveelheden CO2 vrij. In het laatste pre-coronajaar 2019 werd op Schiphol 4 miljard kilogram kerosine verkocht. Na gebruik levert dit zo’n 13 miljard kilogram CO2 op. Daarmee is het vliegverkeer vanaf de luchthaven met stip de grootste bron van CO2-emissies in ons land. KLM schetst te rooskleurig beeldDe Reclame Code Commissie oordeelt dan ook keihard en stelt dat KLM beter stopt met de misleidende claims. De compensatie wordt door het vliegbedrijf niet alleen aangeboden in het CO2zero-programma, maar ook als integraal onderdeel van de KLM Holidays-pakketreizen. “KLM schetst een te rooskleurig beeld van de compensatiemaatregelen en van de bijdrage die het bedrijf levert aan een schoon milieu. Om die reden zijn de uitingen misleidend.” Het komt zelden voor dat de commissie zich in zo duidelijke bewoordingen uitlaat over reclameuitingen van bedrijven. Het gedraai van KLM om onder een veroordeling uit te komen, de inhuur van peperdure Zuidas-advocaten en de ellenlange wetenschappelijke verhandelingen over hoe de compensatie zou worden bereikt, doen daar niets aan af, zo concluderen de leden. KLM wilde tegenover het internationale persbureau Bloomberg gisteravond geen commentaar leveren op de uitspraak. Het bedrijf kan binnen 14 dagen beroep aantekenen tegen de beslissing.
09 april 2022, 11:29