Gemeten vliegherrie nam in 15 jaar met slechts 1 procent af

De gemiddelde herrie per vliegtuig nam in de afgelopen vijftien jaar slechts met 1 procent af. De vliegindustrie claimt dat ieder jaar een procent reductie wordt geleverd. Dat blijkt niet waar. Dit blijkt uit de analyse door ir Bob van Marlen van een miljoen metingen van passerende vliegtuigen door het Nomos-meetpunt 27 in Uitgeest. De ‘stillere vliegtuigen’ kunnen hiermee gevoeglijk naar het rijk der fabelen worden verwezen. Uit bovenstaande grafiek blijkt duidelijk dat de gerealiseerde geluidsreductie (rode stippen, trend weergegeven met blauwe lijn) sterk achterblijft bij de beloofde hindervermindering (groene lijn). Schiphol en het luchtvaartminnende ministerie van Infrastructuur zetten desondanks zwaar in op de technofix van de zogenaamd steeds stillere toestellen. Iedere drie decibel minder herrie zou volgens het ministerie mogen leiden tot een verdubbeling van het vliegverkeer. Groeiverdienmodel lege hulsNu van minder herrie geen sprake lijkt, is dat zogenaamde groeiverdienmodel – geïntroduceerd door oud-minister Cora van Nieuwenhuizen – een lege huls. Er blijkt uit de harde cijfers immers overduidelijk dat er nauwelijks sprake is van minder vliegtuiglawaai. Deze conclusie werd ook al getrokken door de verantwoordelijke Inspectiedienst voor Leefomgeving en Transport in de onlangs gepubliceerde rapportage ‘De staat van Schiphol 2021’. De dienst signaleerde juist een toename van het gemiddelde vlieglawaai per toestel, in plaats van een afname. Ook onderhandelaar Hans Alders – beroemd en berucht van de Alders-tafel – concludeerde aan het einde van zijn loopbaan al eens dat het effect van stillere vliegtuigen verwaarloosbaar was. Het creëren van groeimogelijkheden voor Schiphol op basis van die hypothese noemde hij zeer discutabel.
06 april 2022, 18:44