Vliegveld Eelde al acht jaar illegaal in bedrijf

Het in Drenthe gelegen vliegveld Groningen Airport Eelde opereert al acht jaar zonder wettelijk verplicht luchthavenbesluit. De minister krijgt desondanks ruim twee jaar extra de tijd om zijn zaakjes op orde te brengen. Dit blijkt uit een gisteren gepubliceerde uitspraak van de Raad van State in een zaak die de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) had aangespannen tegen het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Volgens de luchtvaartwet is het niet toegestaan een burgervliegveld te exploiteren zonder luchthavenbesluit. Dat besluit had er al op 1 november 2014 (!) moeten liggen, maar het ministerie heeft er – netjes gezegd – geen haastklus van gemaakt. De Raad van State haalt vrijwel het gehele verweer van de minister onderuit. Zo beweerde hij dat de vereniging geen belang zou hebben en zou de juridische procedure te laat zijn gestart. Nee, stelt de raad botweg. Valse communicatie door ministerDat de zaak zo laat is opgestart door VOLE werd immers vooral veroorzaakt door valse communicatie vanuit het ministerie. Onder de bewijsstukken bevinden zich brieven waaruit glashard blijkt dat I&W een foute voorstelling van zaken gaf aan de bewoners. Die werden daardoor lange tijd dom gehouden. Pas na een uitspraak van de Raad van State uit 2021 in een zaak over vliegveld Teuge werd de bewoners duidelijk dat de minister ‘jokte’ en legden zij ook hun zaak voor. De vereniging zette dus wel vaart achter de procedure toen eenmaal bekend werd dat de zaken anders liggen dan werd voorgespiegeld door I&W. “De minister is de afgelopen jaren weinig voortvarend te werk gegaan bij het zetten van stappen in de richting van het nemen van een besluit”, aldus het snoeiharde oordeel van de rechters. “Al in 2014 had er een besluit moeten liggen, maar vliegveld Eelde heeft pas in 2018 opdracht gegeven de benodigde milieu-effectrapportage en een economische onderbouwing te laten opstellen.” Het verweer van de minister dat hij grotendeels afhankelijk is van gegevens die door het vliegveld zelf worden aangeleverd, snijdt weinig hout, aldus de raad. “De minister beschikt over genoeg instrumenten om de afgifte van gegevens af te dwingen.” Geen tijdelijke regeling tegen vliegherrieOmdat er zo getreuzeld is, is het volgens de raad niet mogelijk om op zeer korte termijn alsnog een luchthavenbesluit vast te stellen. Ook krijgen de bewoners geen tijdelijke regeling die paal en perk stelt aan de overlast. Dat zou de belangen van het vliegveld te zeer aantasten, vindt de Raad van State. Ondanks de geconstateerde misstanden krijgt I&W alsnog tot 31 december 2024 – tweeënhalf jaar lang – de tijd voor het opstellen van het luchthavenbesluit. Wordt die termijn weer overschreden, dan geldt een dwangsom van 1000 euro per dag met een maximum van 150.000 euro. De uitspraak van de Raad van State geeft een mooi inkijkje in de cultuur op het ministerie van Infrastructuur onder leiding van minister Mark Harbers (VVD). Wettelijke verplichtingen worden aan de laars gelapt, burgers voor de gek gehouden en de luchtvaart wordt tot in het absurde gefaciliteerd. Een regelrechte schande voor het openbaar bestuur.
24 maart 2022, 09:08