Klaagzang KLM in Telegraaf getuigt van narcisme

Vanochtend mocht KLM-directeur Pieter Cornelisse leeglopen in De Telegraaf over zijn angst voor een opgelegde krimp van Schiphol. Het betoog duidt op een hoge mate van narcisme bij het bedrijf. Volgens Cornelisse is zijn routenetwerk dynamisch en wordt dat gedragen door “de eigen markt, maar ook door elders uit Europa passagiers op te halen”. Zoals bijgaand plaatje laat zien, gebaseerd op cijfers van KLM zelf, zijn het toch vooral de buitenlandse overstappers die dit kunstmatige en weinig rendabele bedrijfsmodel ondersteunen. Slechts op iets meer dan een handvol bestemmingen boekt KLM meer Nederlandse passagiers op zijn vluchten dan buitenlandse overstappers. Die overstappers zorgen voor twee keer zoveel herrie en vervuiling in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Immers maken deze mensen gebruik van vier vluchten om op hun plaats van bestemming aan te komen en weer terug te keren. Voor alle andere bestemmingen van KLM geldt dat er vooral buitenlanders worden rondgevlogen. Deze mensen worden met lage ticketprijzen verleid om een extra overstap te maken op Schiphol. Dat vliegveld moet daarom veel groter zijn – en daarmee meer herrie en vervuiling veroorzaken – dan voor de Nederlandse markt nodig is. Wie zit er op te wachten?De KLM-directeur waarschuwt in de krant van wakker Nederland dat zonder die overstappers een groot aantal ‘directe’ bestemmingen niet meer mogelijk zal zijn. Maar wie zit er te wachten op bestemmingen waarop hooguit een kwart Nederlanders te vinden zijn? Cornelisse weet dat wel uit te leggen. “Een bestemming als Kigali in Rwanda is een renderende route, vanwege het exclusieve toerisme voor gorilla-reservaten (…) en zakelijk verkeer vanwege de koffie- en theeindustrie.” Als wij het goed begrijpen wordt zo’n bestemming, inclusief de bijbehorende aanvoervluchten, in stand gehouden voor een handvol koffie- en thee-inkopers van het Britse Unilever, plus een elitair clubje superrijken die graag een gorilla in zijn natuurlijke omgeving storen. Uit de grafiek blijkt dat ook duidelijk. Het percentage Nederlanders op deze vluchten ligt rond de 10 procent. Maar liefst 90 procent betreft buitenlandse thee-inkopers en gorilla-watchers. Nooit meer rechtstreeks naar Poznan?Cornelisse hecht zeer aan het vervuilende overstapmodel en alle andere Nederlanders zouden dat ook moeten doen. “Dankzij de overstappers kunnen Nederlanders rechtstreeks vliegen naar Chicago en Poznan.” Gezien de vervoerscijfers zitten daar maar heel weinig Nederlanders op te wachten, en voor die kleine groep veelvliegers zitten wel 1,4 miljoen Nederlandse burgers in meer herrie dan de Wereldgezondheidsorganisatie WHO voorschrijft. Toch niet de minste club. De KLM-er heeft daar geen boodschap aan. Als hij het heeft over de zwaar gehinderde omwonenden van Schiphol, praat hij over ‘de tegenstanders’. Kennelijk niet beseffende dat de meeste mensen geen tegenstander van de luchtvaart zijn, maar wel voorstander van een leefbare omgeving. Alleen KLM wil een hub“Als men Schiphol zwaar wil laten krimpen, dan kun je het opgebouwde netwerk van 167 routes in één seizoen kapotmaken”, zo weet Cornelisse. “Dan duiken andere partijen erin, want de vraag naar reizen zal blijven.” Het grote voordeel voor mensen in de verre omtrek van Schiphol is wel dat ‘andere partijen’ geen hubmodel nastreven en het aantal vluchten drastisch kan dalen, woningbouw in de regio weer mogelijk wordt en de klimaatschade wordt beperkt. Dat heeft eigenlijk maar één nadeel. De thee-inkopers en gorilla-zoekers moeten mogelijk een keer elders overstappen om hun eindbestemming te bereiken. Maar elders is in 99 van de 100 gevallen op een vliegveld dat niet midden tussen de woonwijken ligt en dus veel minder overlast veroorzaakt voor de omgeving. Verhuizing tegenwerkenHet vliegbedrijf had het allemaal voor kunnen en ook moeten zijn. Als in een vroeger stadium gepleit was voor de verhuizing van Schiphol naar een minder drukbevolkte omgeving, zou de weerstand tegen nog meer vliegverkeer lang niet zo groot zijn geweest. Maar KLM – hand in hand met Schiphol – verzet zich tot op de dag van vandaag tegen zo’n verhuizing met als resultaat dat iedere vraag naar groei ontaardt in een waar straatgevecht met omwonenden die hun leefomgeving daarmee nog verder achteruit zien hollen. Nu al stort het vliegverkeer van en naar Schiphol honderden tonnen kankerverwekkende stoffen per jaar over de woonwijken uit, is het de grootste bron van klimaatschadelijk CO2 in ons land en leven er tienduizenden Nederlanders noodgedwongen in geluidsniveaus tot twintig keer boven de norm van de WHO. De klaagzang van het narcistische KLM steekt schril af tegenover de situatie van omwonenden en de druk die de luchtvaart legt op het klimaat. Voor ieder verstandig denkend mens is het allang klip en klaar dat de luchtvaartindustrie in zijn huidige vorm de langste tijd heeft gehad. Harde klimaatafspraken in combinatie met het uitblijven van radicale verbeteringen in de vliegtechniek, maken verdere groei ronduit gevaarlijk en krimp noodzakelijk. U heeft vast niet gemist dat het kwik op de Zuidpool inmiddels 40 graden boven het langjarig gemiddelde ligt.
23 maart 2022, 12:42