Ieder jaar 280 ton giftige uitstoot door vliegverkeer van en naar Schiphol

Op 14 december vorig jaar publiceerde ingenieursbureau Royal HaskoningDHV een rapport over de uitstoot van giftige en deels kankerverwekkende stoffen door de grondoperaties op Schiphol. Het document geeft een aardig inkijkje in de totale vervuiling die door het vliegveld wordt gefaciliteerd. SchipholWatch ontving ik het rapport vanmorgen in alle vroegte, nadat Mobilisation for the Environment het stuk had opgevraagd in het kader van de Wet openbaarheid bestuur (WOB). Het document is opgesteld in opdracht van de Schiphol Groep. Het rapport bevat onder meer een overzicht van de uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOS) tijdens het proefdraaien met vliegtuigmotoren op Schiphol. Uitstoot vluchtige organische stoffen tijdens proefdraaien op Schiphol (bron: rapport Royal HaskoningDHV) Tijdens deze tests wordt een complete start- en landingsprocedure nagebootst, waarbij de motoren 42 seconden op volle kracht draaien tijdens het opstijgen, gevolgd door 132 seconden op 85 procent van het vermogen voor het doorklimmen, 240 seconden op 30 procent om de landing te reproduceren en nog eens 1.560 seconden op 7 procent voor het taxiën. In de tabel staat dat er in 2019 in totaal 12.893 kilogram kerosine is verbruikt in de opstijgfase. Per test was dat 96,5 kilogram, zodat er in dat jaar kennelijk iets meer dan 130 tests hebben plaatsgevonden. Dit aantal wordt bevestigd door de overige verbruikscijfers te delen door het aantal kilogrammen dat per test gemiddeld wordt verbruikt. 280 ton giftige stoffen per jaar rond SchipholDeze cyclus levert volgens het ingenieursbureau een jaarlijkse uitstoot op van 150 kilogram aan vluchtige organische stoffen – deels kankerverwekkend. Per gesimuleerde start- en landingscyclus is dat 1,13 kilogram. Zo’n cyclus bevat twee vliegbewegingen, zowel de start als de landing van een vliegtuig, beide tot een grens van zo n 900 meter hoogte. Op Schiphol waren er in dat jaar 500.000 vliegbewegingen. Het eindresultaat: rond Schiphol wordt per jaar ruim 280 ton (280.000 kilogram) aan de gevaarlijke VOS uitgestoten. Om welke stoffen gaat het dan precies? Onder VOS vallen onder meer benzeen, naftalleen, aceetaldehyde en 1,3-butadiene. Dat zijn allemaal goedjes die door gezondheidsinstituut RIVM als risicovol of zeer risicovol worden bestempeld. Daarnaast bevat de uitstoot van de vliegtuigmotoren stoffen waarvan nog helemaal niet bekend is welke invloed deze hebben op de gezondheid van mens en dier. Totale uitstoot nog veel hogerDe tabel van HaskoningDHV kan ook op een andere manier worden omgerekend. De 280.000 kilogram VOS wordt allemaal in de directe omgeving van Schiphol uitgestoten, op gemiddeld relatief lage hoogte. Maar wat als we eens uitrekenen wat de totale uitstoot van giftige stoffen is na de verbranding van de bijna 4 miljard kilogram aan kerosine die in 2019 op Schiphol werd verkocht. Dan krijgen we niet het getal voor de omgeving van Schiphol, maar de totale uitstoot – ongeacht waar die plaatsvindt. Bij het proefdraaien werd in 2019 in totaal 111.509 kilogram kerosine verbruikt, hetgeen 150 kilogram aan VOS-emissies opleverde. Vier miljard kilogram kerosine verbranden levert volgens deze zienswijze 5,4 miljoen kilogram VOS-uitstoot op. Wereldwijd, maar dit gif komt allemaal in onze atmosfeer terecht. En dat gaat dan alleen nog maar over Schiphol. Buitenlandse vliegvelden zorgen ieder voor een vergelijkbare uitstoot van giftige stoffen, uiteraard afhankelijk van het aantal vliegbewegingen aldaar.
15 maart 2022, 12:44