Valse stikstofberekeningen doen Lelystad Airport de das om

Lelystad Airport kan voorlopig niet worden geopend voor groot vliegverkeer. De door Schiphol aangeleverde stikstofberekeningen zijn vals en kunnen geen basis vormen voor het verstrekken van een natuurvergunning. Dit meldt rtv-programma EenVandaag zojuist. Eind 2019 leverde bewonersvereniging SATL al het bewijs dat er niets klopte van de berekeningen. Desondanks zette Schiphol de aanvraag voor een vergunning door. De nieuwe minister Christianne van der Wal van Stikstof & Natuur heeft nu een streep gezet door de vergunning voor Lelystad Airport. Schiphol had twee verboden trucs gebruikt bij het berekenen van de stikstofdepositie door de activiteiten op het nieuwe vliegveld. Daardoor leek het alsof er veel minder stikstofverbindingen in de natuur terecht zouden komen dan daadwerkelijk het geval is. Gesjoemel doorzienVan der Wal doorziet het gesjoemel en weigert dan ook de vergunning af te geven. Daarmee is het vrijwel zeker dat het vliegveld ook dit jaar niet zal worden opengesteld voor de beoogde vakantievluchten. De minister stelt hiermee dr ir Leon Adegeest in het gelijk. Hij toonde eerder al aan dat er niets klopte van de berekeningen door de Schiphol Groep. Hij maakte daarbij gebruik van een speciaal aangeschafte supercomputer omdat dergelijke berekeningen complex zijn en veel vergen van de apparatuur. Schiphol hoopte van dezelfde regeling gebruik te maken als een groot aantal boeren die ook stikstofberekeningen hebben moeten aanleveren. Voor het merendeel lijken die vergunningaanvragen te goeder trouw te zijn gedaan, maar die voor Lelystad is dat niet, zo concludeert de minister van Stikstof & Natuur nu. Terechte klap in gezichtVoor Schiphol is deze beslissing een (terechte) klap in het gezicht. Nu de legalisatie niet doorgaat, moet voor Lelystad Airport elders stikstofruimte worden gezocht. Want ook het oorspronkelijke plan – om overtollige ‘stikstofruimte’ van Schiphol over te hevelen naar Lelystad – is niet meer haalbaar. Sowieso beschikt Schiphol niet over een eigen natuurvergunning, dus ook niet over stikstofruimte, laat staan in overvloed. Bovendien mogen dergelijke rechten wegens nieuwe regelgeving niet meer worden overgedragen buiten een straal van 25 kilometer. Lelystad ligt verder van Schiphol af dan die grenswaarde. Lelystad Airport zal nu letterlijk de boer op moeten om aan eigen stikstofruimte te komen. Naar verwachting zal het vliegveld tientallen, zoniet honderden boeren moeten gaan uitkopen om ook maar één Boeing te kunnen laten opstijgen vanuit de polder. Al die boeren moeten bovendien in een straal van 25 kilometer rond het vliegveld zijn gevestigd. Overwinning voor bewonersDe beslissing van minister Van der Wal is een grote overwinning voor koepelorganisatie SATL waarin tientallen bewonersorganisaties samenwerken om opening van Lelystad Airport te voorkomen. SATL zet zich daarnaast in om het overige vliegverkeer boven ons land te reduceren en pleit onder meer voor drastische inkrimping van Schiphol en sluiting van Zestienhoven.
07 maart 2022, 12:33