KLM stopt samenwerking met Russisch Aeroflot alsnog

De wereld staat in vuur na de inval afgelopen donderdag van Rusland in Oekraïne. Vandaag waren er desondanks twee vliegtuigen van KLM onderweg naar het land van agressor Poetin. ‘De blauwe trots’ stopt na een moreel appèl uit de samenleving alsnog de samenwerking met het Russische staatsvliegbedrijf Aeroflot. De vliegtuigen van KLM bogen op het laatste moment af naar andere bestemmingen, toen duidelijk werd dat eventueel benodigde reserve-onderdelen niet naar Rusland zouden mogen worden getransporteerd als gevolg van de internationale sancties. Een gemiste kans voor KLM. Hoewel voor de hele wereld duidelijk was dat zakendoen met Rusland ernstig bemoeilijkt zou worden, koos het bedrijf ervoor om zo lang mogelijk de lijndiensten naar Rusland in stand te houden. Moreel besefNiet het morele besef dat zakendoen met Rusland ‘not done’ is, maar de praktische overweging dat een toestel mogelijk aan de grond zou moeten blijven staan wegens gebrek aan onderdelen, noopte KLM tot de beslissing. Het bedrijf heeft kennelijk geen principiële bezwaren tegen het vliegen op Rusland. Het NOS Journaal meldde dat KLM niet uitsluit binnenkort weer naar het land te zullen vliegen. Ook zei de onderneming uit Amstelveen gewoon te blijven samenwerken met het Russische Aeroflot, zo meldde vakblad Luchtvaartnieuws. Later op de dag – onder meer na hevige protesten op sociale media – draaide KLM bij en schortte de code sharing op. De samenwerking met het Russische luchtvrachtbedrijf Airbridge Cargo is voor zover bekend nog niet opgezegd. KLM werkt met onder meer Air France, Delta en Kenya Airways samen met Aeroflot in de zogenaamde Skyteam-alliantie. Delta Airlines heeft de samenwerking met Aeroflot per direct beëindigd. Geïrriteerde pilootOp Twitter reageert een KLM-piloot geïrriteerd op berichten die vraagtekens zetten bij het morele kompas van KLM. Hij noemt de critici ‘buitenstaanders’. “Operationele beslissingen moet je aan professionals overlaten. Verantwoording is voor een ander moment”, zo meent hij de houding van zijn werkgever te moeten verdedigen. Via sociale media werd KLM vandaag veelvuldig opgeroepen om te stoppen met het spekken van Poetins oorlogskas door te blijven vliegen naar en over Rusland. Luchtvaartbedrijven moeten betalen aan de luchtverkeersleiding om over een land heen te mogen vliegen.
26 februari 2022, 17:59