KLM blijft ‘gewoon’ samenwerken met Russisch Aeroflot

De wereld staat in vuur na de inval afgelopen donderdag van Rusland in Oekraïne. Vandaag waren er desondanks twee vliegtuigen van KLM onderweg naar het land van agressor Poetin. ‘De blauwe trots’ blijft bovendien samenwerken met het Russische staatsvliegbedrijf Aeroflot. De vliegtuigen van KLM bogen op het laatste moment af naar andere bestemmingen, toen duidelijk werd dat eventueel benodigde reserve-onderdelen niet naar Rusland zouden mogen worden getransporteerd als gevolg van de internationale sancties. Een gemiste kans voor KLM. Hoewel voor de hele wereld duidelijk was dat zakendoen met Rusland ernstig bemoeilijkt zou worden, koos het bedrijf ervoor om zo lang mogelijk de lijndiensten naar Rusland in stand te houden. Moreel besefNiet het morele besef dat zakendoen met Rusland ‘not done’ is, maar de praktische overweging dat een toestel mogelijk aan de grond zou moeten blijven staan wegens gebrek aan onderdelen, noopte KLM tot de beslissing. Het bedrijf heeft kennelijk geen principiële bezwaren tegen het vliegen op Rusland. Het NOS Journaal meldde dat KLM niet uitsluit binnenkort weer naar het land te zullen vliegen. Ook blijft de onderneming uit Amstelveen gewoon samenwerken met het Russische Aeroflot, zo weet vakblad Luchtvaartnieuws te melden. Ook de samenwerking met het Russische luchtvrachtbedrijf Airbridge Cargo is voor zover bekend nog niet opgezegd. KLM werkt met onder meer Air France, Delta en Kenya Airways samen met Aeroflot in de zogenaamde Skyteam-alliantie. Delta Airlines heeft de samenwerking met Aeroflot wel per direct beëindigd. Geïrriteerde pilootOp Twitter reageert een KLM-piloot geïrriteerd op berichten die vraagtekens zetten bij het morele kompas van KLM. Hij noemt de critici ‘buitenstaanders’. “Operationele beslissingen moet je aan professionals overlaten. Verantwoording is voor een ander moment”, zo meent hij de houding van zijn werkgever te moeten verdedigen. Via sociale media werd KLM vandaag veelvuldig opgeroepen om te stoppen met het spekken van Poetins oorlogskas door te blijven vliegen naar en over Rusland. Luchtvaartbedrijven moeten betalen aan de luchtverkeersleiding om over een land heen te mogen vliegen.
26 februari 2022, 17:59